Hjem / Nyheter / Verdens villeste SUV
Lamborghini lanserer en ny racingserie som kombinerer asfalt og terrengkjøring, og en spesialversjon av Urus skal brukes. (Alle foto: Lamborghini)
Lamborghini lanserer en ny racingserie som kombinerer asfalt og terrengkjøring, og en spesialversjon av Urus skal brukes. (Alle foto: Lamborghini)

Verdens villeste SUV

Lamborghini Urus er en av de aller mest ekstreme SUV-ene som er laget. Om det ikke holder har vi Urus ST-X, en racingbasert villmann.

Lamborghini planla for noe år siden noe ganske så vilt. For de så nemlig at konsernsøster-merket Porsche kapret kunder med sine SUV-modeller, og bestemte seg for å gjøre noe lignende.

Annonse

Det resulterte i Urus, en ganske så ekstrem SUV med en V8 twinturbo aluminiumsmotor med 650 hestekrefter og et dreiemoment på 850 Nm koblet sammen med en 8-trinns automatkasse.

Beistet veier 2.200 kilo, og vekt til kraft-forholdet blir dermed 3,38 kilo per hk ‒ ganske så drøyt for en diger SUV.

Dette igjen gir 0-100 km/t på 3,6 sekunder, 0-200 km/t på 12,8 sekunder og en toppfart på 308 km/t. Bremsingen med de svære karbonkeramikk-bremsene går også unna, og fra 100-0 km/t bruker man kun 33,7 meter på å stoppe.

Urus ble lansert i sommer, så nå er det på tide å ta ting videre. Hva med å lage en egen racingserie hvor man kombinerer vanlig asfaltkjøring med terrenget? Ja, det høres ut som en god idé!

Så Lamborghinis motorsportavdeling Squadra Corse har kastet seg over bilen, og ut av prosjektet har konseptmodellen Urus ST-X dukket opp. Den er godkjent for internasjonal racing med FIA-godkjente ting som veltebur i stål, brannslukningssystem og en spesiell bensintank laget for racing kalt FT3.

Annonse

Slik ser villmannen ut:

Planen til Lamborghini er altså å lage en egen racingserie med et helt spesielt format, og løpene skal gå i Europa og Midtøsten fra og med 2020. Banene skal være FIA-godkjente og skal kombinere vanlig asfaltracing med rallylignende terrengdeler. Oh yeah, dette må rett og slett bli moro.

De vil gjøre som flere andre produsenter har gjort, og skal tilby en «kom-og-kjør»-pakke komplett med både bil og teknisk støtte under løpene. Så møt opp, ta på deg kjøredressen, hanskene og hjelmen, hopp inn og gi gass. Enkelt og greit.

Bilen er altså bygd opp av en ordinær Urus, men byr på mer enn noe FIA-godkjente sikkerhetsutstyr.

Konseptmodellen i en voldsom grønn farge har som vi ser et panser av karbon, svære luftinntak for å kjøle ned V8’eren som er lik den i originalen, en ny bakvinge, nytt racing-eksosanlegg med ny stuss, og 21-tommers aluminiumshjul med Pirelli-dekk.

Vekt er som kjent den store fienden i racing, så Urus ST-X veier 25 prosent mindre enn produksjonsmodellen, og takket være velteburet er den også blitt stivere.

Så om en Urus ikke er nok finnes det altså en løsning.

En racing-Urus både for asfalten og grusen.

Det blir dobbelt moro det.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *