Annonse
Hjem Nyheter Verdens raskeste berget

Verdens raskeste berget

Britiske Bloodhound SSC skal bli verdens raskeste bil. Men det er enklere sagt enn gjort.

Allerede tilbake i 2007 så prosjektet med å lage det raskeste landbaserte kjøretøyet på hjul dagens lys. Den gang var planen å bryte 1.000 mph-grensen fire år senere ‒ i 2011. Det skulle vise å være svært så optimistisk.

For den jetdrivende bilen (SSC står for Super Sonic Car) har vært forfulgt av utsettelser og økonomisk trøbbel, og det er åpenbart hverken enkelt eller billig å lage et kjøretøy med en toppfart på over 1.600 km/t.

Det aller siste vi hørte fra dem var i begynnelsen av denne måneden, og da var det negative nyheter de bød på.

Saken fortsetter under Annonsen

Det enorme prosjektet med diverse eksterne partnere (også norske Nammo har vært involvert) hadde gått tom for penger, og det hang mørke skyer over blodhunden. Og de var faretruende lave.

De trengte en ny eier. Og det nesten like raskt som bilen skal bli.

Responsen lot heldigvis ikke vente på seg, og nå er det klart at den engelske forretningsmannen Ian Warhurst spytter inn frisk kapital.

‒ Jeg er helt overveldet av interessen og de fine tilbakemeldingene etter at jeg kjøpte Bloodhound. Dette unike britiske prosjektet betyr veldig mye for folk over hele verden. Både familien og jeg selv har vært supportere av dette i mange år, og jeg er svært glad for at jeg nå kan beskytte forretningsområdet, sier den nye eieren.

Etter en rekke utsettelser klarte de til slutt i 2017 å gjennomføre den første testen av Bloodhound, og da var det jetmotoren Rolls-Royce EJ200 som skulle utprøves.

De nøyde seg med en toppfart på 338 km/t, men opp til den hastigheten sparket den som en villmann. Topphastigheten ble notert etter bare åtte sekunders kjøring, og kjøretøyet hadde 1,5 G i løpet av den 2,7 kilometer lange strekningen.

Om fjorårets plantegninger er de som fortsatt gjelder er Bloodhound 13,4 meter lang, tre meter på sitt høyeste og veier 7.786 kilo inkludert drivstoff.

Målet er altså 1.690 km/t, noe som tilsvarer mach 1.4. Akselerasjonen fra 0-1.000 mph skal gjøres unna på 55 sekunder, mens banen er på 19 kilometer. 0-100 km/t er anslått til å ligge en plass rett under to sekunder.

Toppfarten tilsvarer fire og en halv fotballbane i sekundet, og den kan da kjøre fra en kule avfyrt av en Magnum .357.

Jetmotoren finner man normalt i en Eurofighter Typhoon, og antall hestekrefter i den skal være på 54.000 ‒ tilsvarende 360 familiebiler. Men det er i tillegg planlagt flere hjelpemotorer, og totalt skal det være en plass rundt 135.000 hestekrefter tilgjengelig.

Den nåværende hastighetsrekorden ble satt for over 20 år siden og lyder på 1.228 km/t. Det er for øvrig den samme prosjektlederen og sjåføren som jobber med Bloodhound som satte den forrige rekorden.

Teamet har muligens lært av alle de brutte tidsfristene, for nå sier de ikke noe spesifikt om planene framover. Men de forteller at prosjektet nå går fra utviklingsfasen til den operasjonelle, noe som betyr at de endelig begynner på sluttfasen.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,060FansLik
38FølgereFølg
72FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker