Hjem / Nyheter / Verdens råeste produksjons-MC
Dette er den nye MC-kongen, Ducati Panigale V4 R. (Alle foto: Ducati)
Dette er den nye MC-kongen, Ducati Panigale V4 R. (Alle foto: Ducati)

Verdens råeste produksjons-MC

Italienske Ducati presenterer nå historiens villeste serieproduserte MC ­‒ Panigale V4 R.

I år kom Ducati med en MC som har imponert stort. Ducati Panigale V4 S har hanket inn flere priser, og gikk blant annet til topps da Auto Trader kåret årets motorsykkel i september ‒ da i konkurranse med over 30 andre nye MC-modeller.

Annonse

Modellen veier kun 175 kilo, og med en sprek V4-motoren som yter 214 hestekrefter blir dermed kraft-til-vekt-ratioen på 1,1 hk/kg. Wow!

Man skulle nesten tro at dette var nok, men det er det selvsagt ikke.

Så hils på den nye verstingen, Panigale V4 R.

Ducati har ganske så enkelt tatt S-versjonen og gjort den enda råere på stort alle områder inkludert clutch, dempere, luftinntak og aerodynamikk, og ut har altså det kommet en V-versjon som sender tankene til Ducatis moto-GP-versjon.

Annonse

Dette gjelder ikke minst motoren, som faktisk har blitt mindre! Jepp.

Ducati har erstattet den 1.103 kubikk store motoren i S-versjonen og satt inn en på 998 kubikk som slekter på moto-GP, og dette skal sørge for at den oppfører seg enda bedre rundt en bane. Men, bare for å understreke dette nok en gang, det er altså en gatelovlig sykkel.

Større er ikke alltid bedre, noe den nye motoren beviser. For her snakker vi om 221 hestekrefter, og turtallet er også 2.250 r/min høyere enn 2018-modellen ‒ 15.250 r/min.

Legger vi til at den veier 172 kilo så skjønner vi at dette er et beist helt uten like. Kraft-til-vekt blir sjuke 1,28 hestekrefter ‒ ganske så drøyt.

Men skal du ta den på banen kan du også få den med et racing-kit. Da spretter antall hestekrefter opp til 234 og vekten ned til 165,5 kilo. Da snakker vi altså 1,41 hk per kilo ‒ ganske enkelt ellevilt.

Vi nevnte moto-GP, roadracingens svar på formel 1. Men Panigale V4 R er faktisk designet for den andre store roadracing-serien, Superbike World Championship (SBK).

Denne serien godtar nemlig kun serieproduserte sykler som grunnmodeller, mens moto-GP i likhet med formel 1 bygger spesielle kjøretøy kun for den serien. Det er en rekke regler rundt SBK, inkludert en øvre grense hvor mye produksjonsmodellene kan koste og antall serieproduserte sykler.

Nye Panigale V4 R er altså utgangspunktet for de nye SBK-syklene som dukker opp i 2019-sesongen, og som skal altså sørge for at Ducati henter tittelen tilbake fra Kawasaki. Den japanske produsenten var helt suveren denne sesongen, og Jonathan Rea tok tittelen nærmere 200 poeng foran Ducatis Chaz Davies.

Men med verdens villeste serieproduserte MC skal det altså bli andre boller neste år.

Lurer du på hvor fælt dette egentlig går? Bli med en runde rundt Jerez-banen i Spania da!

Følg bil24 på Facebook

 

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *