Annonse
Hjem Nyheter Verdens dyreste bruktbil ‒ 400 millioner kroner

Verdens dyreste bruktbil ‒ 400 millioner kroner

En Ferrari 250 GTO fra 1962 gikk lørdag for den nette sum av 400 millioner kroner under en auksjon i USA.

Det er for lengst en vedtatt sannhet at Ferrari-smykket 250 GTO er verdens mest ettertraktede bil. Den steilende hesten produserte kun 36 slike biler mellom 1962 og 1964, og bilene dominerte racingsporten og innkasserte nærmere 300 seire i den perioden.

Den var altså vakker, rask og ganske så eksklusiv. Den kombinasjonen har vist seg å være den reneste gullgruven for de som har vært heldig nok til å ha en slik i garasjen.

I 2014 ble det satt ny verdensrekord for biler kjøp på auksjoner. Den gang ble en Ferrari 250 GTO 1962-modell solgt for formidable 315 millioner kroner, og rappet rekorden fra en Mercedes-Benz W196 fra 1954 som året før ble solgt for 300 millioner kroner.

Men nå er lista hevet betraktelig.

Saken fortsetter under Annonsen

Under helgens bilutstilling kalt Pebble Beach Concours d’Elegance i California ble det også arrangert en bilauksjon. Hovedattraksjonen til auksjonsfirmaet RM Sotheby’s var en 1962-modell av Ferrari 250 GTO, eid av Greg Whitten.

Slik ser verdens dyreste bil ut. (Foto: RM Sotheby’s)
Slik ser verdens dyreste bil ut. (Foto: RM Sotheby’s)

Grunnen til at vi nevner eieren er at Whitten faktisk var den 15. ansatte hos Microsoft tilbake i 1979, og har dermed vært med på å forme de datamaskinene vi nå trykker på.

Den godeste Whitten sikret seg aksjer i Microsoft da han startet i jobben, og dermed var det ikke noe problem å bla opp rundt 40 millioner for en Ferrari 250 GTO i 2000.

18 år senere var altså den bilen verd det tidobbelte, og er verdens dyreste bil solgt på auksjon.

Whitten ble etter helgens auksjon spurt var som var den beste investeringen ‒ Microsoft-aksjer eller 250 GTO.

‒ Fra år 2000 er bilen den klart beste. Men siden 1979 er Microsoft den beste, svarte han, ifølge CNBC.

Den tidligere Microsoft-sjefen hadde også en god grunn for å selge bilen. Og nei, det var ikke det økonomiske aspektet.

‒ Man kjøper ikke en slik bil for å stille den ut, men for å kjøre den. Jeg har deltatt i mange historiske løp, men nå til dags er det noen som ikke respekterer bilene lenger. De bryr seg ikke om de krasjer, og det er ikke lenger morsomt å kjøre (en slik bil) på racerbanen.

Whitten kommer nok ikke til å savne bilen altfor mye. Han har nemlig et dusin andre Ferrari-modeller i garasjen.

250 GTO var Ferraris siste versjon av de berømte 250-modellene, som ble lansert i 1953 og som altså sluttet med GTO’en i 1964. Samtlige 36 biler som ble produsert har overlevd til nå, og designet er ansett som det vakreste noensinne fra Ferrari.

Bilen som ble solgt er den tredje i rekken som ble produsert, og tilhører dermed serie 1 (kun de tre siste var serie 2). Etter at bilen ble testkjørt av Phil Hill i 1962, ble den solgt til italienske Edoardo Lualdi-Gabardi. Han deltok i 10 GTO-løp det samme året, og vant ni av dem og ble nummer to i det siste.

Bilen var deretter innom en rekke Ferrari-samlere, før den altså havnet hos Whitten i 2000.

Og ja, vi vet at du har lyst til å se Whitten bak rattet på dette smykket. Her får bilen til 400 millioner kjørt seg på racerbanen.

RM Sotheby’s hadde selvsagt flere biler enn 250 GTO, og auksjonen endte opp med å selge klassiskere for smått utrolige 3 milliarder kroner.

Så ja, det lønner seg å investere i biler. Spesielt om det er Ferrari 250 GTO.

Her er flere bilder av rekordbilen:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,216FansLik
42FølgereFølg
73FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker