Annonse
Hjem Nyheter Verdens aller første elektroniske driftebrekk

Verdens aller første elektroniske driftebrekk

Sjekk ut videoen når Youtube-helten Ken Block prøver ut noe helt nytt, nemlig et elektronisk driftehåndbrekk. Snart vil Ford tilby dette, med kun til RS som har drifte-modusen.

Du har kanskje hørt Chris Isaak synge den lidenskapelige sangen «Wicked Games», noe som fritt oversatt betyr «ondskapsfull lek».

Men hva med «Wicked Stick»? Ikke? Nei, det er faktisk ikke så mange som har hørt den benevnelsen.

For det begrepet kom Fords ingeniører opp med. Stick betyr i denne sammenheng håndbrekket, altså det gode, gamle håndtaket som du trekker opp og må ikke forveksles med det moderne hvor du trykker på en knapp.

‒ Ingeniørene hos Ford Performance er også entusiaster, og alle tenker «utenfor boksen». Dermed ble prosjekt «Wicked Stick» født, sier den globale direktøren til Ford Performance, Dave Pericak.

Saken fortsetter under Annonsen

Dette er et elektronisk håndbrekk, men er laget for å kunne drifte med bilen. Det vil si sladde ved bruk av håndbrekket, slik man gjør med de hydrauliske håndbrekkene.

Ifølge Ford er dette verdens første som er elektronisk. Og her må vi dessverre bli litt teknisk for å forklare hvordan det fungerer.

Kort fortalt sitter den en aluminiumspak mellom førersetet og den manuelle girstangen, og systemet fungerer slik at det åpner opp clutchen for bakhjulsdriften og påfører et hydraulisk trykk for å låse bakhjulene. Resultatet er koblingsfri drift lik den vi kjenner fra en rallybil med hydrauliske håndbrekk.

Ford har også den rette mannen til å teste ut nyvinningen. Ken Block deltar for tiden i World Rallycross Championship i teamet Hooningan Racing, og bak det laget står Ford. Block og hans norske lagkamerat Andreas Bakkerud kjører en Ford Focus RSRX. Ford gir seg for øvrig i World RX etter denne sesongen.

Men Block har flere jern i ilden. Han har blant annet vunnet X-Games, og lager stuntvideoer på Youtube. Der gjennomfører han ville og halsbrekkende manøvrer, og selvsagt brede sladder.

Så Block fikk selvsagt oppgaven med å sjekke ut det elektroniske brekket til Ford.

‒ Det er veldig kult at Ford Performance nå tilbyr kunder en måte å skape sladder på med en Focus RS. Jeg er åpenbart lidenskapelig om dette og det å få være på med utviklingen, så det er spennende å se hvordan den nå har bllit en realitet, sier Block.

‒ Det gjør bilen enda mer morsom å kjøre, slår han fast.

Den digitale designen gir flere fordeler i forhold til hydrauliske brekker.

  • Den er mye lettere å dra opp.
  • Den er lettere å montere.
  • Den kan kobles til diagnostikkporten, og kan dermed fungere som en profesjonell kalibreringsverktøy

Som skrevet helt øverst tilbyr Ford dette kun til RS’ banebiler med driftpakken, og det kun i USA og Canada.

Som plaster på såret kan vi se Ken Block leke seg med det digitale sladdebrekket. Så sjekk ut videoen øverst.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,795FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker