Annonse
Hjem Elbiler Vellykket norsk test ‒ nå åpner salget av Mach-E

Vellykket norsk test ‒ nå åpner salget av Mach-E

Ventetiden er snart over for Ford Mustang Mach-E-kundene, for etter en vellykket test på norske veier avduket ingen store feil. Det betyr at kundene kan gjøre seg klare til å bestille elbilen.

For to og et halvt år siden hintet Ford om de skulle blåse støvet av den berømte Mustang Mach 1-benevnelsen, og det som fulgte deretter skapte sjokkbølger.

Det skulle nemlig være en SUV-modell, og på toppen av alt skulle den være elektrisk.

Knappe to år senere begynte det å lekke bilder av den «sjokkerende» modellen, og i november avduket Ford selv bilen.

Den het riktignok ikke Mach 1, men hadde fått et elektrisk navn basert på muskelbilene fra 1970-tallet ‒ Mustang Mach-E.

Saken fortsetter under Annonsen

Siden har veldig mange fått øynene opp for elbilen, for Ford har virkelig lagt seg i selen når de har utviklet denne.

Den er full av utstyr og ny teknologi, den byr på rekkevidder over 600 kilometer og lynlading, kommer også som firehjulsdrevet og har en startpris på rett i overkant av 400.000 kroner.

Alt dette frister selvsagt nordmenn, noe Ford selv for lengst har forstått.

Så de har rett og slett inkludert Ford Norge i utviklingen av bilen, noe som bør bety en ganske så skreddersydd elbil for norske forhold.

Den norske rådgivningen har gått så langt at når Ford nå skal runde av testingen og gi grønt lys for serieproduksjonen, så har de sendt en preproduksjonsbil til Norge.

Og etter å ha tilbakelagt mer enn 2.500 kilometer på norske veier, inkludert omfattende testing mot det norske ladenettverket, konkluderer Ford Motor Norge med at testperiode for Mustang Mach-E var vellykket.

– På en rekke områder, som ladehastighet og rekkevidde har den overprestert i forhold til det vi forventet, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ Med vår preproduksjonsmodell kjørte vi 484 kilometer mellom Oslo og Trondheim uten ladestopp. Fremdeles hadde vi 14 prosent batterikapasitet igjen. Det er vi svært fornøyde med, selv om det selvsagt var en uhøytidelig test i forholdsvis rolig tempo til meg å være, sier en svært fornøyd sjef.

Målet med testene har altså vært å komme med innspill til Ford sentralt, slik at de kan finpusse på ting som ikke fungerte optimalt.

– Vi har fått prøvekjørt Mustang Mach-E på norske veier av svært varierende standard. Bilen er svært romslig, komfortabel og har meget gode kjøreegenskaper. Her er det Mustang-gener i massevis for de kjøreglade, sier Berg.

Bilen som ankom Norge mandag for en drøy uke siden er en preproduksjonsvariant med firehjulstrekk og en rekkevidde på opptil 540 kilometer.

Og Berg, riktignok noe inhabil, har en riktig god melding til de mange som venter på Mustang Mach-E.

– Det var en svært hyggelig opplevelse å kjøre bilen til Trondheim. Du sitter høyt og har god oversikt rundt hele bilen. Selv med min høyde på 1,91 meter fant jeg meg også godt til rette i setet på langturen. Til de mange tusen som allerede har forhåndsbestilt bilen vil jeg bare si at de kan glede seg. Dette var enda bedre enn forventet, sier Berg.

Ford Norge har dermed gitt de siste innspillene videre til Ford, og det neste steget blir å åpne for bestillinger.

Den norske importøren sier at de planlegger for bekreftelse av ordre fra 17. september, mens leveringsstart er fra tidlig 2021. Både firehjulstrekk og bakhjulstrekk vil være tilgjengelig fra start.

Og en annen god nyhet som er verd å ta med seg er at Ford bekrefter at rekkevidden på langdistanseversjonen har vokst med 10 kilometer, slik at den offisielle lyder på 610 km.

Ifølge Ford Motor Norge tyder også alt på at ettermontering av skiluke i bagasjerommet vil bli mulig.

Mustang Mach-E kan trekke henger med tillatt totalvekt inntil 750 kilo, men er ikke typegodkjent for taklast.

Ford sier at de vil tilby løsninger for skifrakt, sykkelfrakt, og lignende på det tilgjengelige hengerfestet, for dette er jo som kjent noe mange nordmenn gjerne vil ha.

Og Mustang Mach-E er altså laget med et ekstra blikk for norske kunder.

Per Gunnar Berg kan mer enn å være administrativ sjef, for det å lage en biltest-video gjør han akkurat like godt som de profesjonelle biljournalistene. Så sjekk ut videoen signert sjefen for Ford Norge her:

Les også:

1 kommentar

  1. Gleder meg!
    Kjørte han uten ac og alt annet som trekker strøm, eller brukte han den som en normal bil?

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,812FansLik
84FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker