- Annonse -
HjemNyheterVelkommen tilbake, Camry

Velkommen tilbake, Camry

Toyota Camry er snart tilbake i Europa og Norge, 14 år etter at modellen forsvant i solnedgangen.

Camry er en av de mest legendariske Toyota-modellene, nesten helt der oppe med Corolla ‒ verdens tredje mest solgte bil gjennom tidende. Men den er også en glemt bil, for en vakker dag var den plutselig borte.

- Annonse -

Historien til Camry begynner faktisk med en helt annen modell, Toyota Celica. Da Toyota lagde en firedørs sedanversjon av 2. generasjons Celica tilbake i 1980 satte de også på navnet Camry. Den het altså Celica Camry.

Og forvirrende nok hadde ikke den modellen så mye til felles med Celica heller. Bilen fikk nemlig både mekanikk og chassis fra en annen gammel kjenning ‒ Toyota Carina.

Dette kunne ikke bli en suksess, og bilen forsvant like raskt som den kom. Men Camry-navnet skulle leve videre.

- Annonse -

I 1982 introduserte Toyota den bilen som vi kjenner som Camry, også en firedørs sedan med et firkantet design. Den første modellen har 1983 som modellår, men kom altså året før.

Til å begynne var det ikke halleluja-stemning rundt den nye modellen, men etter at Toyota fikk justert seg inn både med motorer og utstyr tok det fyr i salget. Bare i 1985 produserte Toyota rundt 250.000 Camry-modeller.

2. generasjonen kom i 1986, og traff det norske markedet i 1987. Og nå var den rundere i fronten, og hadde dessuten vokst i størrelse. Nå var Camry et skikkelig flaggskip.

- Annonse -

Og de fleste som levde på 1990-tallet husker godt den populære Toyota-modellen, da som både 3. generasjon, 4. generasjon og 5. generasjon. Toyota var altså på hugget, og oppdaterte modellen hele tre ganger i løpet av årtiet ‒ i tillegg til at de også kom med bredere variant i 1991.

Her versjonen fra 1990:

Det siste vi så av Camry her hjemme var 3. generasjon av den brede serien som kom i 2002, og nå var den blitt enda rundere i kantene.

Toyota kom deretter med nye versjoner i 2006 og 2011, men da hadde produsenten bestemt seg for å trekke modellen fra Vest-Europa. Nordmenn ble altså snytt for disse.

Den aller ferskeste varianten av Camry er 7. generasjon som kom i fjor, og det er komplett umulig å identifisere dette som en Camry-modell bare ved å se på den. Bilen har et helt annet design enn det vi husker, og er blitt en moderne bil i alle målestokker.

Her er Camry fra 2011:

Men snart vil vi også lære den nye Camry å kjenne.

Bygget på den nye Toyota New Global Architecture (TNGA) plattformen har den nye utgaven både mer innvendig plass og bedre kjøreegenskaper, og ikke minst er den å få som hybrid også.

Hybridvarianten er ikke overraskende av den selvladende sorten, og med Camry går også antall Toyota-hybrider opp til åtte ‒ fra den lille Yaris Hybrid og opp til RAV4 Hybrid SUV-modellen.

Vi vet ikke så mye om 8. generasjon Camry foreløpig, men det er en slags søster til den neste generasjonen av Lexus ES og bygges altså på den nye TNGA-plattformen. Lexus ES kommer for øvrig til Norge for aller første gang, noe som du kan lese om via en av lenkene helt nederst.

Hybrid-teknologien blir selvsagt den siste Toyota har utviklet, og den elektriske drivlinjen inkluderer en 2,5-liters motor.

Ifølge Toyota er interiøret en kombinasjon av stil, komfort og håndverk, med et dashbord som omslutter en ergonomisk utformet og førerorientert cockpit.

Og for de som trodde Camry var død og begravet kan vi opplyse at den inneværende modellen var verdens 11. mest solgte bil i 2017. Ifølge oversikten til Focus2move ble det solgt hele 650.048 Camry i fjor, og den aller ferskeste oversikten som inkluderer april viser at den er verdens 7. mest solgte bil så langt i 2018.

Så det er jaggu på tide at vennen vi ikke har sett på 14 år returnerer. Og det skjer nærmere bestemt i 2. kvartal til neste år.

Velkommen tilbake, Camry ‒ du har vært savnet.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her