Annonse
Hjem Elbiler Velkommen etter, Paris

Velkommen etter, Paris

Londons særegne taxier brer seg nå utover hele Europa takket være elektrifisering, og neste by ut er Paris. Og den erkebritiske taxien er faktisk litt norsk!

Hils på drosjen som er britisk, kinesisk, svensk og norsk! Ja, for nettopp det er LEVC TX eCity ‒ en elektrisk variant av de legendariske «Black Cab»-drosjene i London. La oss forklare.

London Taxi Company er navnet på et Coventry-basert selskap som har bygget de legendariske London-drosjene i 70 år, og eies nå av kinesiske Geely som også eier svenske Volvo. De har også byttet navn, og heter nå London EV Company. Og hybridtaxiene de nå satser på kommer med diverse deler fra norske Hydro, som har spesialisert seg på lette og sterke aluminiumskomponenter til biler, samt at Volvo bidrar.

Oslo er da også en av de europeiske byene hvor de elektriske taxiene skal rulle rundt i sammen med Amsterdam, Berlin og Hamburg ‒ i tillegg til London som allerede har nærmere 600 TX eCity.

Saken fortsetter under Annonsen

Frankrike sliter også med luftkvaliteten, og ifølge rapporter dør 48.000 der hvert år grunnet dårlig luft. Paris skal nå bekjempe smogen med nye TX eCity, som dermed vil erstatte noen av de 20.000 eksosdrosjene.

‒ Vi ser fram til å betjene byer i Frankrike sammen med de i Norge, Nederland og Tyskland, sier administrerende direktør Chris Gubbey hos LEVC.

De har altså byttet navn slik at de får EV (electric vehicle) i det. Så da er det vel en eldrosje da? Både ja og nei, og det mest korrekte vil være å kalle den en hybrid med ekstrem elektrisk rekkevidde.

Batterirekkevidden er nemlig kun 130 kilometer, noe som ikke er veldig mye å skryte av. Men den stopper ikke da, for den lille 1,5-liters motoren sørger for at den totalt ruller 643 kilometer.

Den eneste hybriden vi kjenner som har en slik elektrisk rekkevidde er den kommende Polestar 1 ‒ eid av Geely. Og ja, de har «lånt» denne løsningen fra det svenske merket.

TX er heller ikke en ekte hybrid, ettersom motoren ikke vil drive hjulene. Den skal lade opp batteriene når det trengs, og er dermed strengt tatt en rekkeviddeforlenger. Og ja, selvsagt kan batteriene lades opp via kabel også.

For å unngå at den forurenser der det er mest mennesker, som for eksempel midt i sentrum, er de utstyrt med såkalt geografiske gjerder (geo-fencing) slik at de går på strøm i utsatte områder.

Taxiene har plass til seks passasjerer, strømuttak for datamaskiner, USB-porter, wifi, et stort panoramatak og et utvidet sikkerhetssystem.

En annen løsning er luftinntaket. Der er det montert filter som gjør at forurenset luft blir renset på vei inn i bilen, og er luften på utsiden for forurenset til å kunne renses vil et spjeld lukkes og stenge luften ute. Dermed kan kjærlige passasjerer i Paris nyte en ren og stille tur uansett smogforhold.

Men en slik batteridrevet London-taxi kan vel neppe håndtere tøffe, norske vintrer?

Jo, LEVC tok denne faktisk opp til Bodø og iskalde områder der oppe, og påstår at bilene takler en kulde ned til -49 grader.

Og hopper du inn i en slik i Oslo har den også en spesiell nordisk pakke slik at du bør slippe å hakke tenner under turen. Vi håpe det ikke blir altfor kaldt i Paris!

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,551FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker