- Annonse -
HjemNyheterUtsetter ekstrem miljøavgift

Utsetter ekstrem miljøavgift

Oslo kommune vil straffe de tunge kjøretøyene med opptil 50.000 kroner i året via et utslippsgebyr, men har nå utsatt innføringen.

Allerede tilbake i 2016 fikk Oslo kommune lov til å innføre såkalt lavutslippssoner, hvor bilistene med fossile biler risikerer å måtte betale en ekstra avgift. Bymiljøetaten i Oslo kommune forslag var å gjøre hele Oslo til en slik sone.

- Annonse -

Forslaget som ble sendt til høring i fjor sommer må ikke forveksles med de nye bomsatsene og akuttavgiftene som allerede er innført, og som retter som mot alle fossile biler. Ei heller den nye indre bomringen som blir innført.

Lavutslippssonen retter seg mot dieselkjøretøy over 3,5 tonn, og belastes altså alle som kjører innenfor kommunegrensa. Alle kjøretøy som ikke er godkjent med Euroklasse 6 må betale dette straffegebyret. Og de har virkelig tatt i når det kommer til avgift, som altså kommer på toppen av bomavgiften.

Biler mellom 3,5 og 12 tonn: 300 kroner i døgnet. 4.000 kroner i måneden. 25.000 kroner i året.

Biler over 12 tonn: 600 kroner i døgnet. 8.000 kroner i måneden. 50.000 kroner i året.

- Annonse -

Boten for å ikke ha betalt avgiften? Jo, ikke mindre enn 4.000 kroner for de mellom 3,5 og 12 tonn, og 8.000 kroner for de over 12 tonn.

Forslaget skaper ekstra hodebry for transportsektoren, som altså allerede nå må betale 579 kroner for å passere bommen når det er akuttakster. Både Norges Lastebileier-Forbund, NHO Oslo og Akershus, NHO Logistikk og Transport og Norges Bilbransjeforbund reagerte mot forslaget, og ba om mer tid.

Og de ble hørt.

– Vi har fått en del høringsinnspill, spesielt fra næringslivet, som sier at de trenger litt mer tid før de kan klare å omstille seg, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg til NRK.

- Annonse -

De har dermed utsatt denne omstridte lastebilavgiften, men Berg sier at den kommer neste vinter.

– Hensikten med en lavutslippssone er at det kommer mye forurensning fra spesielt de tyngre, eldre lastebilene, og vi trenger å redusere luftforurensningen i Oslo, sier hun.

Transportsektoren mente at de ikke hadde fått et realistisk tidsvindu slik at de faktisk kunne tilpasse seg dette, og at mange aktører faktisk har investert i kjøretøy som ligger tett under Euro 6 og dermed ikke forurenser så mye mer enn disse.

Ved å bruke kommunegrensa som sone presser Oslo kommune alle som må passere hovedstaden til å betale en slik avgift, ettersom det ikke finnes store fartsårer som går rundt Oslo.

I hovedstaden er det registrert rundt 14.500 lastebiler, og av disse er rundt 40 prosent registrert etter 2014 og har miljøklassen Euro 6. PostNord var blant de som reagerte skarpt da avgiften ble foreslått.

‒ Dette er en helt urimelig ekstrakostnad for oss som driver logistikk- og transportvirksomhet i Oslo. Bare PostNords egen beholdning av biler i Oslo vil koste oss 3 millioner kroner ekstra i året. I tillegg kommer det mellom 1.000 og 1.400 biler inn og ut til godsterminalen på Alnabru hver dag. I alt vil dette koste oss mange millioner kroner i året, sa Ole Andreas Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord Norge i fjor.

Han og de andre ble altså hørt. Men kun for denne vinteren.

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...
  1. det er rart at noen ikke tar tak i klimagate som er en kriminell handling av staten for å ta inn avgifter , det blir ikke varmere varmere bare mer fuktig og en ødleggelse av vinter og sommer ,

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her