HjemNyheterUtsetter ekstrem miljøavgift

Utsetter ekstrem miljøavgift

Oslo kommune vil straffe de tunge kjøretøyene med opptil 50.000 kroner i året via et utslippsgebyr, men har nå utsatt innføringen.

Allerede tilbake i 2016 fikk Oslo kommune lov til å innføre såkalt lavutslippssoner, hvor bilistene med fossile biler risikerer å måtte betale en ekstra avgift. Bymiljøetaten i Oslo kommune forslag var å gjøre hele Oslo til en slik sone.

- Annonse -

Forslaget som ble sendt til høring i fjor sommer må ikke forveksles med de nye bomsatsene og akuttavgiftene som allerede er innført, og som retter som mot alle fossile biler. Ei heller den nye indre bomringen som blir innført.

Lavutslippssonen retter seg mot dieselkjøretøy over 3,5 tonn, og belastes altså alle som kjører innenfor kommunegrensa. Alle kjøretøy som ikke er godkjent med Euroklasse 6 må betale dette straffegebyret. Og de har virkelig tatt i når det kommer til avgift, som altså kommer på toppen av bomavgiften.

Biler mellom 3,5 og 12 tonn: 300 kroner i døgnet. 4.000 kroner i måneden. 25.000 kroner i året.

Biler over 12 tonn: 600 kroner i døgnet. 8.000 kroner i måneden. 50.000 kroner i året.

- Annonse -

Boten for å ikke ha betalt avgiften? Jo, ikke mindre enn 4.000 kroner for de mellom 3,5 og 12 tonn, og 8.000 kroner for de over 12 tonn.

Forslaget skaper ekstra hodebry for transportsektoren, som altså allerede nå må betale 579 kroner for å passere bommen når det er akuttakster. Både Norges Lastebileier-Forbund, NHO Oslo og Akershus, NHO Logistikk og Transport og Norges Bilbransjeforbund reagerte mot forslaget, og ba om mer tid.

Og de ble hørt.

– Vi har fått en del høringsinnspill, spesielt fra næringslivet, som sier at de trenger litt mer tid før de kan klare å omstille seg, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg til NRK.

- Annonse -

De har dermed utsatt denne omstridte lastebilavgiften, men Berg sier at den kommer neste vinter.

– Hensikten med en lavutslippssone er at det kommer mye forurensning fra spesielt de tyngre, eldre lastebilene, og vi trenger å redusere luftforurensningen i Oslo, sier hun.

Transportsektoren mente at de ikke hadde fått et realistisk tidsvindu slik at de faktisk kunne tilpasse seg dette, og at mange aktører faktisk har investert i kjøretøy som ligger tett under Euro 6 og dermed ikke forurenser så mye mer enn disse.

Ved å bruke kommunegrensa som sone presser Oslo kommune alle som må passere hovedstaden til å betale en slik avgift, ettersom det ikke finnes store fartsårer som går rundt Oslo.

I hovedstaden er det registrert rundt 14.500 lastebiler, og av disse er rundt 40 prosent registrert etter 2014 og har miljøklassen Euro 6. PostNord var blant de som reagerte skarpt da avgiften ble foreslått.

‒ Dette er en helt urimelig ekstrakostnad for oss som driver logistikk- og transportvirksomhet i Oslo. Bare PostNords egen beholdning av biler i Oslo vil koste oss 3 millioner kroner ekstra i året. I tillegg kommer det mellom 1.000 og 1.400 biler inn og ut til godsterminalen på Alnabru hver dag. I alt vil dette koste oss mange millioner kroner i året, sa Ole Andreas Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord Norge i fjor.

Han og de andre ble altså hørt. Men kun for denne vinteren.

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
  1. det er rart at noen ikke tar tak i klimagate som er en kriminell handling av staten for å ta inn avgifter , det blir ikke varmere varmere bare mer fuktig og en ødleggelse av vinter og sommer ,

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her