Annonse
Hjem Elbiler Utrolig navnekrøll ‒ to bilmerker med samme navn

Utrolig navnekrøll ‒ to bilmerker med samme navn

Auda! To nye bilmerker skal lansere sine superbiler under Genève Motor Show, men det er et gedigent problem. De har samme logo og heter det samme! Jepp.

I 1904 dannet en spanjol som het José María Castro Fernández og en sveitser ved navn Marc Birkigt et selskap som satset på flymotorer og luksusbiler, og de kalte merket for Hispano-Suiza.

Fernández fikk med seg en annen spanjol som forretningspartner, og denne mannen het Damián Mateu. Han spiller en viktig rolle i den utrolige historien om to bilmerker som heter nøyaktig det samme.

Merket hadde stor suksess i mange år, og ble faktisk nevnt i samme åndedrag som luksusbilene fra Rolls-Royce, Bugatti, Bentley og Maybach.

Men det hele stoppet like før 2. verdenskrig brøt ut, og den siste bilen rullet ut av den franske fabrikken i 1938. Da hadde de produsert rundt 12.000 biler, og omlag 50.000 flymotorer.

Saken fortsetter under Annonsen

Selskapet ble til slutt kjøpt opp på 1960-tallet, og forsvant raskt i glemmeboka.

Trodde vi.

For nå er det utrolig nok to helt forskjellige selskaper med akkurat det samme navnet og logoen. Og begge finner veien til Genève Motor Show hvor de skal vise fram sine nye biler.

Det ene for sikkerhetsskyld spansk og det andre sveitsisk, og åpenbart mener begge selskapene at de har like stor rett på det historiske navnet.

Ja, det er nesten for utrolig, og ting kan fort gå hett for seg i Genève!

La oss begynne med det spanske, for de har om ikke annet en president som er oldebarn til en av de gamle hovedpersonene, Miguel Suqué Mateu.

Men det virker også som at det er spanjolene kanskje sitter med de dårligste kortene i navne-saken, men det kommer vi tilbake til.

Den spanske Hispano Suiza satser på elbiler, og har på gang en bil kalt Carmen.

Dette er ifølge dem selv en «hyperlux grand tourer», og den skal få klassisk design med morgendagens teknologi.

Faktisk er elbilen inspirert av bilen Dubonnet Xenia som kom i 1938, en den gang elegant og luksuriøs modell.

Det elektriske drivverket skal produseres av partneren QEV, som blant annet jobber sammen med Mahindras formel E-lag og er europeiske utviklingspartnere til det store kinesiske selskapet BAIC.

Vi vet ikke mer om bilen de skal vise fram, men det høres om ikke annet spennende ut.

Dette er det eneste offisielle bildet av Carmen, som også er navnet til Damián Mateus barnebarn.

Det andre Hispano Suiza hører altså hjemme i Sveits, og er om mulig enda mer spennende. Og det ser også at til at de har holdt på en del år lenger enn spanjolene.

Bak dette selskapet står en mann som heter Erwin Himmel, og det er litt av en legende innen bilindustrien.

For østerrikeren var ansvarlig for snuoperasjonen til Audi på 1980-tallet, og står også bak en rekke biler. Kanskje de to mest legendariske er Audi Quattro Spyder concept (1991) og Jaguar BlackJag (2004), og han har også jobbet hos merker som Lamborghini, Bentley og Bugatti.

Himmels visjon er å videreføre arbeidet til den sveitsiske ingeniøren Marc Birkigt, og I 2010 viste han fram den første konseptbilen under merket Hispano Suiza, en GranTurismo Coupé.

Nå følger merket opp med en ny superbil, Maguari HS1 GTC.

Denne har en 5,2-liters twinturbo V10-motor med vanvittige 1.085 hestekrefter under panseret, går fra 0 til 100 km/t på 2,8 sekunder og har en toppfart på 380 km/t. Og da er hastigheten utrolig nok elektronisk begrenset.

Denne motoren skal være ganske så lik en flymotor Birkigt laget kalt 12Y51.

Også Himmel har en rekke partnere, så denne ser også ut til å bli en realitet.

Men så hva med navnet-krøllet? De to selskapene har altså ingenting med hverandre å gjøre.

Jo, det virker som at Himmel har en god sak.

‒ Jeg er ganske overrasket over at de (altså spanjolene) annonserer bilen under vårt varemerkenavn. Jeg fikk de europeiske rettighetene for Hispano Suiza tilbake i 2010. I mellomtiden eier jeg også rettighetene i våre globale viktige markeder. Det historiske merkevarenavnet sov i nesten åtte tiår, og domenet var i ferd med å gå offentlig. Jeg er en stor beundrer av Marc Birkigt, og gjenopplivet navnet med Gran Turismo Coupé i 2010, sier Himmel.

Han sier at han snakket med Mateu for noen år siden, og da understreket spanjolen at han ikke hadde noe interesse for å vekke merket til live igjen.

‒ Inntil nylig har de ikke hatt noen interesse for bilindustrien, og de lot til og med domenet gå offentlig. Deres nåværende selskap, Hispano Suiza Cars, ble stiftet så sent som 26. oktober 2018.

Opps.

Spanjolene sier på sin side at de har fortsatt tradisjonen med å bygge biler i fire generasjoner, og at både sønnen til grunnleggeren, Miguel, og barnebarnet Carmen har ført bilbyggertradisjonene videre.

Det kjøper ikke Himmel.

‒ Dette er ikke sant. Den siste bilen forlot fabrikken Paris i 1938, og da ble ikke Hispano Suiza laget i Spania. Det spanske bilmarkedet var for lite for merket. Derfor etablerte de fabrikker i Frankrike, først på Levallois-Perret i 1911 og senere i en forstand til Paris, sier Himmel.

For å gjøre kaoset komplett ble det også laget noen Hispano Suiza tidlig på 2000-tallet. Disse hevder det spanske selskapet at de sto bak, og på den måten har de holdt «blodlinjen» intakt.

Men det er ikke Himmel enig i.

‒ Mazel Engineering produserte noen få designstudier. Den ene var luksus 2-seters HS21 i 2000, og i 2001 og 2002 K8 og HS21-GTS. Ingen av prosjektene lykkes, påpeker Himmel.

Nå skal altså den spanske Hispano Suiza lage elbiler.

‒ Og jeg er også overrasket over at de hevder at de gjenoppliver den første elektriske bilen med retrobilen de skal vise. Det er sant at Marc Birkigt sammen med det spanske selskapet La Cuadra laget en elektrisk autobuss i 1899, men uten å lykkes. Men det var lenge før Birkigt samarbeidet med Mateu-familien.

Det blåser altså opp til litt av en navnekamp, og hva som skjer videre er ikke godt å vite.

Men siste ord i denne meget spesielle saken er garantert ikke sagt.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Wow, en bombe av en hybrid

Peugeot Sport har satt sammen med en meget imponerende 508 Hybrid. (Alle foto: Peugeot)

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,638FansLik
54FølgereFølg
76FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker