Annonse
Hjem Nyheter Utbredt trimming av mopeder

Utbredt trimming av mopeder

Mopeder på 50 kubikk har ikke lov til å kjøre fortere enn 45 km/t, en hastighet mange åpenbart mener er for lav.

De fleste nye mopedene/scooterne er plombert slik at de kun går i 45 km/t, og mange velger å fjerne denne slik at topphastigheten blir høyere.

For en ny undersøkelse fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at 29 prosent eier en moped som er trimmet (går fortere), og over halvparten har faktisk kjørt en trimmet moped.

Dette henger muligens sammen med at mopedister ofte kjører på veier som har fartsgrense over 45 km/t, og ønsker å holde tritt med den øvrige trafikken. Grensen på 45 km/t er for øvrig bestemt av EU, og er et EØS-direktiv som Norge er pålagt å følge.

Men tross det høye tallet for trimmede mopeder går antall ulykker ned. På ti år har antall dødsulykker på moped gått ned fra fem i året til én i året, mens antall skader er mer enn halvert. Ifølge TØI har det vært 27 dødsulykker med moped i Norge i perioden 2007-2016, og 3.714 personskadeulykker i samme periode.

Saken fortsetter under Annonsen

Trimmede mopeder er involvert i mer enn halvparten av dødsulykkene.

Undersøkelsen viser også positive holdninger til trafikksikkerhet og en lav forekomst av risikoatferd. Det er likevel to unntak som peker seg ut i negativ retning: 

  • Nesten en av tre mopedførere eier en trimmet moped. Førerne av lett motorsykkel er imidlertid mer opptatt av høy fart enn mopedførerne. Dette kan ha sammenheng med høyere andel menn blant førerne av lett motorsykkel.
  • Så mye som 22 prosent av mopedførerne og 27 prosent av førerne av lett motorsykkel innblandet i selvrapporterte uhell det første året etter førerprøven.

Mens snittet for fullført obligatorisk opplæring for moped var på 15,5 år og ganske jevnt fordelt mellom gutter og jenter, var det 16 år på lett motorsykkel og med en stor overvekt av gutter.

Kun 15 prosent av mopedistene tok flere enn to kjøretimer utover obligatorisk undervisning, mot 59 prosent av førerne av lett motorsykkel.

Rapporten peker også på at personskaderisikoen for lett motorsykkel kan være litt høyere enn for moped, noe som mest sannsynlig henger sammen med at alvorlighetsgraden er høyere for ulykker med lett motorsykkel.

Rapporten viser generelt at det er mindre forskjeller mellom mopeder og lett motorsykler, men at de på lette motorsykler tar litt mer risiko. Dette henger mest sannsynlig sammen med at det er flere gutter/menn som kjører slike enn jenter/kvinner.

TØI har satt sammen rapporten på oppdrag fra Statens vegvesen Vegdirektoratet, og den inngår i en førundersøkelse av den nye føreropplæringen for mopeder og lett motorsykkel som kom i fjor og som skal evalueres om tre til fem år.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,814FansLik
84FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker