Hjem / Nyheter / Ung kvinne tester både formel 1 og formel E
Tatiana Calderón har nylig fått sjansen til å teste en formel 1-bil, og skal nå og teste i formel E. (Foto: DS)
Tatiana Calderón har nylig fått sjansen til å teste en formel 1-bil, og skal nå og teste i formel E. (Foto: DS)

Ung kvinne tester både formel 1 og formel E

Motorsporten generelt og den ypperste formel-sporten konkret er ikke kjent for sine kvinnelige innslag. Men nå brøyter en uredd 25-åring seg vei.

Det er ingen grunn til at kvinnene ikke kan ratte en bil like godt som en mann, og det skjer nå endelig ting innen motorsporten som også åpner for den bedre halvdelen av oss.

Annonse

Nylig ble det annonsert en helt ny formel-serie designet kun for kvinner, og formel W har som mål å starte opp allerede til neste år. En av pådriverne bak den nye serien er den tidligere formel 1-stjernen David Coulthard, som også skal fungere som en slags mentor for de som blir valgt ut som førere.

En som åpenbart ikke trenger en slik mentor er 25 år gamle Tatiana Calderón fra Colombia.

Tidligere har hun kjørt både i formel 3 og kjører nå i GP3, men i oktober tok hun nok et steg på karrierestigen. Da fikk hun mulighet til å teste en ekte formel 1-bil.

Det var Alfa Romeo Sauber-laget som ga henne sjansen til vise seg fram under en filmdag i Mexico, og hun klarte seg meget bra i den nåværende C37-bilen.

I forrige uke fikk hun en ny sjanse, og da i den noe eldre C32-modellen med en diger V8-motor fra Ferrari.

Annonse

Hun gjennomførte da to nye testdager, og tilbakela nærmere 600 kilometer i den lynraske bilen.

Teamet hyllet henne i etterkant, og kalte kjøringen for eksellent.

‒ Totalt sett har disse dagene gjort at jeg har utviklet meg som fører, og jeg ser fram til å vise hva jeg har lært, sa hun selv.

Slik feiret hun de to siste testdagene:

Og den nye kunnskapen får hun brukt for raskere enn hun kanskje hadde trodd.

For det nye store innen motorsport er formel E, den elektriske varianten av formel 1. Denne serien tiltrekker seg stadig flere av de store produsentene, og den kommende sesongen byr på hele 11 lag ‒ inkludert store kanoner som BMW, Audi, Nissan og Jaguar.

En annen produsent som finner veien dit kommer fra den store franske PSA-gruppen.

DS er det mer luksuriøse merket til Citroën, og DS Techeetah er navnet på formel E-laget ‒ og den nye arbeidsgiveren til Calderón.

For er formel E den nye vinen, må man også tenke nytt. Det har franskmennene nå gjort.

‒ Når promotoren ga oss muligheten til å tilby en testrunde med en talentfull kvinnelig racefører under den første sesongtesten hoppet vi på muligheten, sier teamsjef Mark Preston.

‒ Vi begynte umiddelbart å tenke på førere som kunne være egnet for testen, og Tatiana var på toppen av listen. Hun er utrolig talentfull, og vi tror hun vil gjøre en meget god jobb under testen med den erfaringen hun har. Det er også veldig spennende å kunne presentere henne for den fantastiske verden som formel E er, og gi henne en førstehånds-opplevelse det er å teste DS E-Tense FE19 på bane. Jeg håper at det vil gi henne mersmak for serien, og håper å se henne rase bortover banen i formel E i nær framtid, sier han videre.

Hun selv er selvsagt spent foran testen.

‒ Jeg er utrolig klar for å teste DS E-tense FE19 i desember. Formel E er virkelig e spennende prosjekt, og det er stort å få kjenne på dette gjennom testene. Det blir første gang jeg kjører en helelektrisk racerbil på bane, så jeg er nysgjerrig på hvordan jeg må forandre kjørestilen min for å kjøre den mest mulig effektivt. Jeg ser fram til å hjelpe dem til å utvikle bilen best mulig, sier Calderón.

Italienske Maria Teresa de Filippis er den eneste kvinnen som har fått prøve seg i det ypperste selskapet, og hun fikk kjøre ett løp i formel 1 tilbake i 1958.

Calderón kan foreløpig ikke skryte på seg det, men hun blir nå en av meget få som både har kjørt en formel 1-bil og en formel E-bil ‒ selv om det kun er snakk om tester.

Les mer om de kvinnelige motorsport-heltene i en av lenkene under.  

Og hvem vet, kanskje hun blir en tøff konkurrent i enten formel 1 eller formel E i årene som kommer?

Formel E-sesongen starter allerede 15. desember i Saudi-Arabia (ja, der kvinnene akkurat fikk lov til å kjøre bil), og det hele avsluttes 14. juli i New York.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *