Annonse
Hjem Nyheter Uber tar pause i Oslo

Uber tar pause i Oslo

Transporttjenesten Uber har møtt mye motbør i Norge, og tar nå en pause i påvente av nye reguleringer.

Det er tjenesten UberPOP som fra 30. oktober ikke lenger blir å finne i Norges hovedstad. Uber opplyser at de to andre, UberBLACK og UberXXL, vil fortsette som før.

Det er tre år siden Uber ble lansert i Oslo, og mer enn 280.000 har benyttet seg av appen til å bestille biltransport. I Norge er det flere hundre sjåfører, sier selskapet.

De aller fleste av disse mister nå inntekten de har hatt fra Uber.

Taxinæringen har vært svært så lunke til selskapet, som har blitt en stor konkurrent. Men det har bare vært et av problemene til Uber i Norge.

Saken fortsetter under Annonsen

De har blitt anmeldt av både Oslo kommune, Samferdselsdepartementet og Taxiforbundet for brudd på yrkestransportloven og unndragelse av moms og skatt, og flere av sjåførene har blitt bøtelagt av politiet og også fått bilene avskiltet. Fram framt til juni var 194 anmeldt og 94 førerkort var beslaglagt, ifølge NRK.

Skattemyndighetene har også jaktet på sjåførene, og mistenkte 400 av disse for å ha unndratt skatt tidligere i år.

I London har de mistet lisensen grunnet manglende innrapporteringer rundt straffbare handlinger gjort av sjåfører, i tillegg til at myndigheten tidligere har gitt beskjed om at de ikke anser sjåførene som selvstendig næringsdrivende. Det betyr at Uber må betale minimumslønn, innføre betalt ferieordning og sørge for å regulere arbeidstiden for de ansatte.

Uber har nå fått en ny toppsjef Dara Khosrowshahi, som allerede har begynt brannslukningen i London.

‒ Vi har som mål å være en langsiktig partner med byene vi er tilstede i, og vi vil drive virksomheten vår med ydmykhet, integritet og lidenskap, har hun uttalt.

Nå vil altså den norske Uber-tjenesten ta pause i påvente av nye reguleringer.

«Siden UberPOP ble lansert i Oslo for tre år siden har det vært mangel på et tydelig lovverk for nye tjenester som Uber, og hvordan de skal passe inn i den norske modellen. Dette er viktige spørsmål, og det er grunnen til at vi tar del i en konstruktiv samtale med myndigheter og politikere for å finne en løsning som fungerer for alle parter. Det ønsker vi å fortsette med», skriver Uber.

Dette er ikke et nytt fenomen. Uber har allerede gjort noe lignende i Finland, som nå har fått nye reguleringer som trår i kraft neste år. UberPOP vil ikke være tilgjengelig i vårt naboland før da.

ESA sa i februar i år sagt at Norge hindrer den frie konkurransen med dagens taxiløyve-ordning, og ga myndighetene frist på to måneder til å svare på dette. Etter dette har saken rullet fram og tilbake, og nå har Samferdselsdepartementet fått frist til 27. oktober til å svare på hva de vil gjøre.

Også Konkurransetilsynet har tidligere uttalt at drosjenæringen er overregulert, og har bedt om nye rammebetingelser.

Men Uber forlater som sagt ikke Oslo helt når de nå legger UberPOP på is.

«UberBLACK og UberXXL vil være der som vanlig, og vi vil fortsette å jobbe for et rettferdig og moderne regelverk som gir forbrukerne større valgfrihet. Vi håper regjeringen følger opp disse anbefalingene, slik at vi kan relansere en ny og forbedret utgave av et produkt som mange setter stor pris på.»

Så siste ord er ikke sagt i denne saken.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
78FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker