HjemElbilerTyske erkerivaler inngår allianse

Tyske erkerivaler inngår allianse

At det er en ny tid i bilverden er den nye tyske alliansen mellom BMW og Daimler er godt bevis på.

Det grønne skiftet, autonome biler og mobilitet er de tre hovedområdene samtlige store bilprodusenter nå fokuserer på. Det er framtidens transport.

- Annonse -

Men det er også en fellesnevner mellom nullutslippsbiler, selvkjørende biler og bildeling ‒ det knytter seg nemlig enorme utviklingskostnader rundt alle de tre tingene. Det gjelder altså å holde kostandene på et lavest mulig nivå, og en måte å gjøre dette på er å samarbeide med andre.

Dette er for så vidt ikke noe nytt innen bilindustrien, og i det siste har vi sett stadig flere eksempler på dette. Blant annet har Toyota og Mazda dannet en nytt elbilselskapet.

En ny tid gjør altså sitt til at gamle rivaler finner hverandre.

To av disse er tyske BMW-gruppen, grunnlagt i 1916, og Daimler AG, dannet i 1924. BMW-gruppen består av BMW (døh), Rolls-Royce og Mini, mens Daimler AG har Mercedes, Maybach og Smart under sin paraply.

- Annonse -

BMW holder hus i München og Daimler befinner seg i Stuttgart, og begge satser både på litt dyrere og raskere modeller. De befinner seg altså i det samme markedet.

Det er spesielt i ett av de tre hovedområdene det lønner seg å samarbeide, nemlig mobilitet.

Det har de gamle rivalene innsett, og inngår nå en kruttsterk tyske allianse som skal ta forbrukerne inn i framtiden.

Formålet er å skape et unikt kundetilbud som er «sømløs, multimodal, rask og lett tilgjengelig», ifølge BMW.

- Annonse -

Dette nye økosystemet skal inneholde både bildeling, turdeling, parkering, lading og multimodalitet. Det skal med andre ord skape bærekraftige løsninger rundt utfordringene med å forflytte seg i byene og dermed gi bedre livskvalitet i storbyene.

BMW-gruppen og Daimler AG vil eie 50 prosent hver i den nye mobilitetsalliansen.

I denne felles satsingen inngår fem punkter, så la oss ta dem punkt for punkt, så blir vi kanskje litt klokere på hva dette egentlig innebærer.

Dette er hva samarbeidet mellom BMW og Daimler innebærer:

1) Multimodal og «på etterspørsel» innebærer selskapene moovel og ReachNow.

Intelligent og sømløs forbindelse mellom forskjellige mobilitetstilbud som inkluderer reservasjon og betaling. Dette vil forenkle hverdagen for kundene. Dette inkluderer også løsninger på utfordringene rundt urban privat transport.

2) Bildeling med selskapene Car2Go og DriveNow.

Disse to operer for tiden med 20.000 biler i 31 store internasjonale byer. Å dele på bilen muliggjør bedre utnyttelse av kjøretøy og bidrar dermed til å redusere totalt antall kjøretøyer i byer. Mer enn fire millioner kunder bruker allerede disse bildeling-tjenestene.

3) Turdeling med mytaxi, Chauffeur Privé, Clever Taxi og Beat.

Med Europas største taxi-app er det mulig å bestille en taxi eller en fører i de franske byene, og i alt 13 millioner og 140.000 førere bruker allerede turdeling via mytaxi, Clever Taxi, Beat eller privatsjåfør-servicen Chauffeur Privé. Tilbud som mytaximatch hvor ukjent personer deler taxien vil redusere trafikken i bykjernene og redusere antall turer betraktelig.

4) Parkering med ParkNow og Parkmobile

Dette skal gi billettløs parkering på gata og hjelp til å finne, reservere og betale for plasser i parkeringshus. Det blir altså enklere å finne parkeringsplass, og faktisk utgjør det å lete etter en parkeringsplass rundt 30 prosent av trafikken i byene.

5) Lading med ChargeNow og Digital Charging.

Enkel tilgang til verdens mest utbygde ladestruktur med 140.000 ladepunkter. Kombinert med parkeringsløsningen vil det forenkle hverdagen for bilistene i byene.

Disse fem punktene er altså det essensielle i den nye alliansen, og skal ta forbrukerne inn i framtiden.

‒ Å kombinere våre mobilitetsløsninger vil vi lage et unikt, digitalt økosystem. Denne alliansen vil gjøre det enklere for våre kunder å oppdage nullutslipps-mobiliteten som er framtiden, sier styreleder i BMW, Harald Krüger.

‒ Som pionerer innen bilutvikling vil vi ikke gi oppgaven med å forme den framtidige urbane mobiliteten til andre. Det kommer til å bli flere mennesker enn noen gang uten biler, og disse vil fortsatt være ekstrem mobil. Vi ønsker å kombinere vår kompetanse og erfaring for å utvikle et unikt, bærekraftig økosystem for mobilitet i byer, sier styreleder i Daimler og sjef for Mercedes personbiler, Dieter Zetsche.

Så der har du det.

Gamle erkerivaler blir bestevenner.

Vi lever i en ny tid.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Vi har prøvekjørt Ford E-Transit i Barcelona. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Ford E-Transit

Vi ble med Ford Norge til Barcelona, for å kjøre Ford E-Transit, lære mer om Ford PRO, og for...
Så hvordan sjekker Bugatti at verdens raskeste bil faktisk har de ytelsene den skal ha? (Fotos: Bugatti)

Slik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

490 km/t. Det er fartsrekorden for serieproduserte biler, og den står Bugatti Chiron Super Sport for. Så hvordan sjekker...
Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her