Annonse
Hjem Elbiler Tysk tungvekstkamp i Kina

Tysk tungvekstkamp i Kina

Både Daimler og Volkswagen-gruppen legger rundt 100 milliarder kroner i potten for å lage grønne biler. Og kampen handler om den kinesiske biltronen.

Det er altså duket for en durabelig kamp i Kina mellom de tyske tungvekterne Daimler og Volkswagen-gruppen.

I går ble det kjent at Volkswagen slår til med en voldsom satsing rundt NEV-biler (elbiler og hybridbiler), dette etter at Daimler har annonsert at de skal bruke det samme beløpet på sin grønne satsing.

Av dette skal begge to bruke et betydelig beløp på Kina. Volkswagen spesifiserte ikke dette, men sa at det handlet om Kina.

Daimler er mer konkret. Ut av den gedigne potten skal nemlig rundt 6,2 milliarder kroner brukes på å bygge en fabrikk i Beijing sammen med BAIC.

Saken fortsetter under Annonsen

Bakgrunnen er at Kina har kommet med nye regler rundt bilsalget. 10 prosent av bilene som selges og produseres i 2019 må være NEV (new energy vehicle), og dette øker til 12 prosent i 2020.

De som ikke klarer disse grensene må kjøpe kreditter, altså litt som dagens klimakvoter.

Mercedes opplever i likhet med Volkswagen en voldsom vekst i det kinesiske markedet. Så langt i år har de hatt en oppgang på 27,8 prosent, og med to måneder igjen har de allerede solgt flere biler enn i hele fjor. Til sammen står de bokført med 488.915 solgte kjøretøy i Kina i 2017.

Fortsetter trenden vil Kina passere Europa som det mest solgte markedet for Daimler i løpet av noen år. På hjemmemarkedet har de til nå i år solgt 799.936 kjøretøy, og av disse er 255.994 kjøretøy solgt i Tyskland.

De selger altså bedre i Kina enn Tyskland.

Daimler har i tillegg et merke som passer perfekt i trafikkerte kinesiske storbyer og megabyer, nemlig Smart.

Så det er ikke rart at de vil henge med på det kinesiske kappløpet. Og flere andre er også med.

General Motors sier at også de vil klare kravet i 2019, og vil ikke trenge å kjøpe kreditter. GM produserer egne modeller i Kina sammen med SAIC og Guangxi Automobile.

GM opplyser at de forventer at salget av luksusmerket Cadillac vil øke med solide 60 prosent i Kina i løpet av 2017, og salget øker mer enn forventet. Det er stort sett unge folk som skal ha seg en Cadillac.

Den amerikanske produsenten sier at de vil doble antall bilforhandlere for Cadillac i de kommende årene.

Volvo, med kinesiske Geely som eiere, skal elektrifisere alle modellene innen utgangen av 2019. De kommer også med et helt eget elbil-merke, Polestar, som skal produseres i Kina.

Det som har blitt verdens viktigste marked.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,613FansLik
72FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker