Flere tusen nordmenn venter i spenning på Mercedes-Benz EQC, men de må fortsatt smøre seg med tålmodighet. Se video.
Den gode meldingen til alle som gjerne vil stifte nærmere bekjent med EQC er at elbilen faktisk holder tidsplanen. Den dårlige er at det innebærer en lansering først til neste år.
‒ Over 2.000 nordmenn har til nå reservert EQC, og det er derfor ekstra gledelig å kunne meddele at den er i rute og får sin verdenspremiere allerede i september i år. Men før bilen når våre kunder i 2019 skal den gjennom omfattende testing for å oppfylle Mercedes-Benz sine høye kvalitetsstandarder, som gjelder uansett drivlinje og kraftkilde, sier Kjetil Myhre, Direktør Mercedes-Benz personbil.
Det innebærer både fysiske tester og digitale tester, mer eksakt 65 prosent kjøretester og 35 prosent datatester. Mercedes har bygget nærmere 200 pre-produksjonsbiler og prototyper for å gjennomføre alle disse.
De fysiske betyr at Mercedes-Benz har tatt bilen til områder med ekstreme temperaturer ‒ varmt i sør og kaldt i nord. Men bilen har ikke vært å se med kamuflasje i Norge ‒ vintertestene i ned mot -35 grader tok plass i Nord-Sverige og Nord-Finland i mellom januar og mars i år. Sommertestene i opp mot +50 grader er gjennomført i Spania, Italia, Dubai, Sør-Afrika, USA og Kina.
Verken Tyskland eller Norge har altså fått besøk av bilen før den lanseres.
Fokus under de fysiske vei- og forholdtestene går på holdbarheten til komponenter som drivlinje og fjæringssystem, samt funksjonell testing av bilene under ulike værforhold.
Her er en video fra vintertestene.
De digitale testene som gjennomføres via datasimulering dekker alle viktige utviklingsområder ‒ fra validering av konstruksjonsevnen til kollisjonsegenskaper, aerodynamikk, styrefølelse og ikke minst forbruk og rekkevidde. Dette vil gi de mange hundre ingeniørene en unik innsikt i komponentene og bilen generelt på en svært effektiv måte.
Til sammen vil Mercedes ha utviklet elbilen i fire år når den lanseres i 2019.
EQC er en batteridrevet og videreutviklet GLC, men det er faktisk ikke den første batteridrevet modellvarianten vi har sett av GLC. De har for lengst vist fram en GLC F-Cell, en svært spesiell bil sett med de teknologiske brillene. GLC F-Cell er en plug-in hybrid, men istedenfor å fylle tanken med bensin eller diesel er det hydrogen som gjelder for denne bilen. En skikkelig «grønn» hybrid der altså.
EQC er stort sett den samme bilen, men nå er det kun batteri som gjelder. Rekkevidden skal etter planen ligge rundt den som nå er på vei til å bli den nye standarden, altså en plass rundt 500 kilometer.
Den får altså verdenspremiere i september, før den lanseres til neste år.
I mellomtiden legger stadig flere nordmenn inn reservasjoner på EQC.
Her er noen bilder av Mercedes-Benz EQC:
- Les også: Ny elbil fra Mercedes testet for iskalde norske forhold
- Les også: 650 kjøpte Leaf «usett»
- Les også: Denne kombinerer eldrift og hydrogen