– Våre medlemmer tror at reisen mot en utslippsfri bilpark
vil skyte ytterligere fart i år. Omtrent tre av fire nye biler vil være
ladbare, og opp mot seks av ti vil være helelektriske. Dette skyldes ikke minst
at mange nye helelektriske og familievennlige modeller kommer på markedet, sier
Erik Andresen, direktør i BIL.
Det høres voldsomt ut, men det er faktisk ikke en så veldig
stor oppgang i forhold til 2019.
Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken som går til 15. desember
viser at 43 prosent av bilene som ble solgt i fjor var elektriske, mens 13,2
prosent var ladbare hybrider. 56,2 prosent av bilene som ble solgt i fjor kom
altså med ladekontakt, og i tillegg var 12,5 prosent hybrider.
Dermed sto de tradisjonelle bilene med bensin- og dieseldrift
kun for 31,3 prosent av det totale salget.
I år blir det prosenttallet på kun 15-20 prosent, tror bilimportørene.
– Vi er nå midt i det største teknologiskiftet bilbransjen
har gått igjennom på mange år. Norge er fortsatt langt foran resten av Europa
når det kommer til salg av elbiler, men vi ser tendenser til at det begynner å
ta seg opp også i andre land og markeder på kontinentet og på verdensbasis,
sier Andresen.
EU stadig strammer utslippsskruen rundt kjøretøy, og nyheten
i år er hvert bilmerke i snitt kun kan slippe ut 95 gram CO2. De merkene som
overstiger dette får potensielt store bøter.
Det betyr at bilmerkene må bøte på biler som slipper ut mer
enn 95 gram CO2 med biler som slipper ut langt mindre.
Dermed kommer det også et lite skred av nye elbiler i år.
Heldigvis for norske forbrukere teller også Norge inn i
EU-kvoten, og det betyr at vi kan forvente nye elbiler relativt raskt etter at
de er lansert.
– Norge vil derfor fortsatt være et prioritert marked å
levere elbiler til, forklarer Andresen.
Bilimportørene er som flere andre organisasjoner opptatt av
at infrastrukturen er på plass, og vil at antall ladeplasser blir på det samme nivå
som tilgangen til bensin og diesel.
– Elbiler har jo den fordelen at de kan starte hver dag med
full «tank» hvis man har lademulighet hjemme, men til gjengjeld tar det lenger
tid å lade enn å fylle drivstoff når man først må stoppe. Derfor mener vi
antall ladepukter raskt må opp på et vesentlig høyere nivå enn i dag, og her
har myndighetene også et ansvar for å tilrettelegge, mener Andresen.
BIL tror det totale salget i 2020 vil ligge på nivå med 2019, og anslår et salg på rundt 150.000 biler i 2020.
Her er bilimportørenes salgsprognoser for 2020:
Totalmarked | Prognose 2020 | ||
Personbiler | 150.000 | ||
Varebiler (<3,5 tonn) | 37.000, hvorav ca. 10 % elektrisk | ||
Lastebiler (>16 tonn) | 5.000 | ||
Busser | 700-800 | ||
Drivlinjeandeler for personbil | Prognose 2020 | Faktisk salg 2019* | |
Bensin/diesel | 15-20 % | 31,3 % | |
Elektrisk | 55-60 % | 43 % | |
Hybrid (ikke-ladbar) | 10 % | 12,5 % | |
Ladbar hybrid | 10-15 % | 13,2 % | |
*Basert
på salgsdata for 1.1.-15.12.19. Kilde: OFV.
Les også: