Annonse
Hjem Elbiler Tror på en tidobling av hydrogenbiler

Tror på en tidobling av hydrogenbiler

Toyota har ingen planer om å gi opp satsingen rundt hydrogenbiler, og tror på en tidobling av dagens antall brenselcellebiler.

Per i dag er det ikke så veldig mange hydrogenbiler å velge mellom, men utvalget blir stadig bedre.

Toyota er på plass med Mirai som ble lansert i 2014, Hyundai satser friskt og skal erstatte ix35 med Nexo allerede i sommer, Honda har sin Clarity og Mercedes lanserte GLC F-Cell i fjor. De to sistnevnte er foreløpig ikke tilgjengelig i Norge.

I tillegg kommer både Audi, BMW og Kia med nye hydrogenmodeller, så tilfanget av hydrogenbiler vil øke når vi går inn i 2020.

Toyota henger som kjent etter når det kommer til rene elbiler, og har heller satset på hydrogen gjennom modellen Mirai. Mange har hevdet at de har satt pengene på feil hest, men de er fortsatt fast bestemt på at hydrogen også vil spille en viktig rolle framover.

Saken fortsetter under Annonsen

Den japanske giganten tror biler med den offisielle benevnelsen fuel cell electric vehicles (FCEV) blir viktig etter 2020, og at salget av Mirai vil tidoble seg fra dagens 3.000 biler i året til minst 30.000 slike hydrogenbiler i året.

Faktisk har de så mye tro på den utviklingen at de nå planlegger to helt nye fasiliteter; en helt ny bygning i forbindelse med den originale Honsha-fabrikken i Toyota City som skal produsere brenselceller, og et nytt lokale i selve fabrikken som skal produsere trykkamre som lagrer hydrogen i bilene.

Brenselcellene er de som genererer elektrisitet fra hydrogen og oksygen internt i bilene og som gjør at hydrogenbiler kun slipper ut vann, og hydrogentankene som er under trykk lagrer hydrogen som man fyller på bilene akkurat som man gjør med vanlig fossilt drivstoff.

De nye brenselcellelokalene vil bli på rundt 70.000 kvadratmeter fordelt på åtte etasjer, mens produksjonen av hydrogentankene får nye 15.000 kvadratmeter å boltre seg på.

En annen grunn til at Toyota nå bygger nye produksjonslokaler er for å få ned CO2-utslippet under selve bilproduksjonen, og de nye lokalene vil hjelpe til med akkurat dette. Karbonavtrykket til Mirai-modellene vil altså minske med de nye og mer miljøvennlige lokalene.

Toyota presenterte Mirai i desember 2014, og solgte unna 700 slike biler i 2015. Salget økte deretter til 2.000 biler i 2016, og deretter til 3.000 biler i fjor.

Salgspilen peker altså riktig vei, og regneekspertene hos bilprodusenten har kommet fram til at salget vil bikke hele 30.000 i starten av 2020-årene. De forventer å selge minst 1.000 Mirai i måneden bare i Japan om noen få år.

Mirai selges per i dag i Japan og USA samt ni forskjellige europeiske land, noe som også inkluderer Norge. Toyota og andre aktører jobber nå med å ekspandere infrastrukturen rundt hydrogenbilene, slik at det legges til rette for bruk av slike biler i flere land og regioner.

Toyota lager også hydrogenbusser, og Sora som den heter var ferdig utviklet tidligere i år. De satser på å selge rundt 100 slike til Tokyo i forbindelse med sommer-OL som arrangeres der i 2020.

Hydrogenbiler er for øvrig i prinsippet elbiler, med den forskjellen at man ikke trenger å lade opp batteriene ved å koble til strøm. Hydrogenbilene lager selv denne strømmen via en kjemisk prosess.

FCEV-biler har fortsatt en vei å gå i Norge, og i april ble det kun solgt ti slike biler. Toyota Mirai har en startpris på 570.000 kroner, mens prisen på den nye Hyundai Nexo fortsatt ikke er fastsatt (ender mest sannsynlig en plass under 500.000 kroner).

Norge har per i dag ni hydrogenstasjoner, alle unntatt en i Bergen befinner seg på Østlandet.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,715FansLik
80FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker