Annonse
Hjem Elbiler Tror forbrenningsmotor er død i 2050

Tror forbrenningsmotor er død i 2050

Toyota brenner for hydrogen, og tror at opp mot 15 millioner hydrogenbiler kan rulle rundt på veiene i 2030.

Den enes brød, den andre død. Nå er det riktignok ikke bare hydrogen som er framtidens drivstoff. Elbiler kommer til å spille en av hovedrollene.

Men disse to i kombinasjon kan fort bety slutten for forbrenningsmotoren som vi kjenner i dag. Den som bruker bensin og diesel.

Toyotas leder av utviklingsavdelingen, Seigo Kuzumaki, sier til Forbes at den interne forbrenningsmotoren er borte i 2050, og at kun ti prosent av hybridene vil ha slike motorer når vi runder det halve århundret.

Uttalelsen kommer på samme tid som klimakonferansen COP 23 pågår i Bonn. På plass der er også en koalisjon av store selskaper med hydrogen-interesser kalt Hydrogen-rådet. I dette rådet er Statoil et av de 18 medlemmene.

Saken fortsetter under Annonsen

Koalisjonen er ledet av Toyota-sjefen Takeshi Uchiyamada, og de er på plass i Bonn i håp om å hente hydrogenstøtte ‒ og øke investeringsviljen på dette området.

Ifølge en studie utført for rådet kan hydrogen bidra til å senke CO2-utslippene med hele 20 prosent og opprette 30 millioner jobber innen 2050. 20 prosent høres kanskje ikke så imponerende ut, men det betyr en årlig reduksjon på solide seks gigatonn i forhold til i dag.

Rådet ser altså for seg at det finnes mellom 10- og 15 millioner biler og 500.000 tyngre kjøretøy som drives av hydrogen i 2030. Men for å få det til må det altså investeres ‒ betraktelig.

Rådet ser for seg årlige investeringer pålydende 200 milliarder kroner, og totalt innen 2030 hele 2.300 milliarder.

Dette er store beløp, men utgjør ikke så mye om man ser på det totale bildet. Årlig investeres det 14 trillioner kroner i energien, og bare innen olje- og gassektoren snakker vi om 5.300 milliarder. Bilindustrien selv legger årlig igjen 2.400 milliarder kroner.

Hydrogenbiler er fortsatt et ukjent syn på veiene, men det er noen produsenter som tilbyr slike. Og det kan kommer enda flere.

For blant medlemmene i Hydrogen-rådet finner vi Audi, BMW, Daimler, General Motors, Honda, Hyundai og Kawasaki i tillegg til Toyota.

Andre medlemmer er Air Liquide, Alstom, Anglo American, Iwatani, Plastic Omnium, Shell, Linde og Total. Og altså norske Statoil.

Men det hjelper lite å ha hydrogenbiler om det ikke er mulig å fylle tanken. Men i likhet med utbygningen av hurtigladere settes det også opp stadig nye hydrogenstasjoner. Air Liquide, et av medlemmene i Hydrogen-rådet, er blant de som setter opp slike stasjoner.

Et annet hydrogenselskap er norske Nel. De har akkurat inngått en avtale med Nikola Motors om å sette opp hydrogenstasjoner for Nikolas nye hydrogen-trekkvogner. Nikola skal etter planen ha hele 350 hydrogenstasjoner i USA.

I Norge er det kun det sentrale Østlandet som har stasjoner, men det er planlagt eller startet byggingen av flere stasjoner allerede i år.

Så det går framover med hydrogen også, selv om det aller meste gjelder elbiler akkurat nå.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,613FansLik
72FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker