Hjem / Nyheter / Tre nye BMW-modeller blir hybrider
BMW kommer med tre nye hybrider til neste år. En av de er 300e. (Alle foto: BMW)
BMW kommer med tre nye hybrider til neste år. En av de er 300e. (Alle foto: BMW)

Tre nye BMW-modeller blir hybrider

Tyske BMW er virkelig på hugget for tiden, og lover nå tre nye ladbare hybrider til neste år.

Det går nesten ikke en uke uten at BMW nå viser fram en ny modell. Denne uka har de for eksempel vist fram den råeste bilen som noensinne er laget i 3-serien foruten M3, en helt ny M340i, og i forrige uke viste de fram noe av det villeste de noensinne har produsert uansett modellserie, en splitter ny M8 Coupé.

Annonse

Når i tillegg salget går som aldri før skjønner vi at de er i støtet.

For i oktober leverte BMW-gruppen 200.883 kjøretøy, og så mange biler har aldri tidligere rullet ut av salgslokalene til BMW i løpet av den måneden som nå.

Så langt i år har de bikket to millioner biler, og de elektrifiserte modellene står nå for hele 40 prosent av salget.

I Norge er 4 av 5 nyregistrerte BMW-modeller elektrifiserte så langt i 2018, og av disse er utgjør de ladbare hybridene over 30 prosent. BMW er Norges fjerde mest solgte merke med 10.035 biler i løpet av de første ti månedene.

Så BMW seiler helt klart i medvind, og de akter å benytte seg av momentet.

Annonse

Det gjør de i form av mange nye biler, og stadig flere av disse blir elektrifiserte. Som de tre nye ladbare hybridene de har på gang.

Ny 300e

3-serien sedan ble lansert tilbake i mars, og da som to dieselvarianter og en med bensinmotor. Men det var også klart at de skulle fylle på med ytterligere to modellvarianter ‒ en M Performance-modell og en ladbar hybrid. M-modellen er altså M340i, og hybriden er 330e som har en elektrisk rekkevidde på 60 kilometer ‒ nærmere det dobbelte sammenlignet med den utgående modellen.

Hybriden i 330e kobler sammen en 2-liters 4-sylindret TwinPower turbo bensinmotor med 184 hestekrefter og en elektrisk motor som jevnt yter 68 hestekrefter og med en makseffekt på 113 hestekrefter. Totalt blir dermed 330e en skikkelig hissigpropp med 252 hestekrefter og et dreiemoment på 420 Nm.

På toppen av dette kommer en ny standardfunksjon kalt XtraBoost som øker effekten med 41 hestekrefter i kortere perioder, og denne aktiveres automatisk når 330e er i sport-modus. Da brukes energi lagret i et høyspenningsbatteri på 12 kWh.

Alt dette gjør den altså til en spreking som gjør unna 0-100 km/t på 6,0 sekunder, mens toppfarten er satt til 230 km/t. I full elektrisk modus er toppfarten 140 km/t, som er 20 km/t raskere enn forgjengeren.

Batteripakken og en ny plassering av bensintanken gjør sitt til at noe av plassen under gulvet i bagasjerommet forsvinner, men hybridsystemet skal ikke gå utover den innvendige sitteplassen.

Ny BMW X5 45e

Mange har ventet på den nye X5, og lanseringen av denne er nå bare uker unna. Og i løpet av andre halvår i 2019 utvides modellprogrammet med en ny generasjon ladbar hybrid ‒ BMW X5 45e.

Denne får en TwinTurbo rekkesekser på 3-liter med 286 hestekrefter og et dreiemoment på 450 Nm. Bensinmotoren kombineres med en elmotor på 112 hestekrefter og 265 Nm, og samlet effekt blir dermed solide 394 hestekrefter med et maks dreiemoment på 600 Nm.

BMW opplyser at i ren elbilmodus når den 140 km/t, mens toppfarten økes til 235 km/t ved full effekt på begge motorene. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 5,6 sekunder. Slett ikke verst for den relativ stor SUV.

Selvsagt har BMW også plassert batteriet, nå på 18,4 kWh, under gulvet, slik at tyngdepunktet blir lavest mulig, og bilen får en drøy elektrisk rekkevidde ‒ nemlig 80 kilometer. Altså mer enn doblet i forhold til den utgående modellen.

X3 også som hybrid

Til slutt har også BMW annonsert at X3 også kommer som hybrid neste år. Tyskerne har ikke offentliggjort noe data rundt X3 30e, men det er ventet at den får et tilsvarende hybridsystem som 300e.

X3-serien blir for øvrig den første SUV-modellen til BMW som også blir helelektrisk, og iX3 skal etter planen dukke opp i 2020.

De tre nye hybridene til BMW får altså en ganske bra rekkevidde, og vil være mulig å kjøre som elbiler i den daglige kjøringen.

‒ Det har vært mange diskusjoner rundt den elektriske rekkevidden til de første ladbare hybridene som kom på markedet. Med den nye generasjonen ladbare hybider viser vi at BMW har teknologien som skal til for å løfte disse modellene til et nytt nivå, sier kommunikasjonsdirektør hos BMW Norge, Marius Tegneby.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *