Det er på gang en ny Toyota Yaris GR, og denne er også tilgjengelig med automatgir. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris GR med automatgir

Det kommer en ny Toyota Yaris GR, og denne gang blir det også premiere på automatkasse. Se bilder.


Tilbake i 2020 skrev Toyota Gazoo Racing et nytt og viktig kapitel, for da kunne de presentere en produksjonsutgave som skulle hylle suksessen i rally-VM ‒ en bil kalt Yaris GR.

Toyota hadde selvsagt ikke spart på noe, og puristene kunne puste lettet ut ‒ den kom med den tradisjonelle girkassen.

Siden har lommeraketten blitt hyllet for sine egenskaper, det er solgt 18.000 slike bare i Europa, og de aller fleste kundene er fornøyde. Bilen har faktisk en imponerende kundetilfredshet på 99 prosent.

Men det betyr ikke at Toyota har sagt seg helt fornøyd, for nå er det duket for en ny Yaris GR.

Klokt nok har Toyota basert denne på Curcuit-utgaven, den pakken som de fleste Yaris GR er bestilt med ‒ og med enda mer krefter.

Motoren, en kompakt 3-sylindret sak, var den sterkeste av sitt slag da den kom i 2020, men ingeniørene har klart å trylle fram 19 nye hester. Dermed byr motoren på 280 hk, mens dreiemomentet er økt med 30 Nm opp til 390 Nm.

På samme tid har GR dratt veksler fra rally-VM og tatt grep rundt holdbarheten, og ikke minst har de satt inn en helt ny girkasse.

For kundene trenger ikke lenger å velge en 6-trinns manuell kasse, men kan gå for en ny 8-trinns automatkasse som er tunet for Yaris GR. Denne er testet under diverse forhold, også i rallyløp, og ikke minst på snødekt underlag i Finland.

Videre finner også en ny funksjon for valg av kjøremodus som er Sport, Normal, Eco veien inn i Yaris GR, og som vanlig styrer disse en rekke parametere som tilpasser bilen forskjellige oppgaver.

Toyota forklarer at om bilen settes i Sport-modus, med giret i D-posisjon, er hastigheten avgjørende, mens den i M-posisjon gir lynraske girskift. Mellom 4.900 og 7.200 r/min er girkassen på sitt mest responsive, kan de fortelle.

Firehjulsdriftssystemet GR-Four er fortsatt på plass, og dette er utviklet med tanke på den nye modellen, og kan ved hjelp av tre moduser, Normal, Sport og Track, justere kraftoverføringen mellom hjulene på for- og bakakselen.

Nye Yaris GR er også stivet opp i karosseriet og fått et forbedret chassis og styresystem, noe som bør bety enda bedre kjøreegenskaper og veigrep.

På innsiden er den ifølge Toyota modifisert for å gi en mer sportslig følelse, og knappene er endret med utgangspunkt i erfaringene fra rally- og racingførere. Og hvilken fokus de har hatt viser hyllen på dashbordet foran passasjeren. Denne har vokst, og grunnen er enkel ‒ det blir enklere å montere ekstra målere eller skjermer for rallypiloten.

Foran føreren er det 12,3-tommers digitale instrumenter med to visningsmoduser, normal og sport, som viser flere data knyttet til bilens ytelse. De med automatkasse kan også holde øye med olje-temperaturen i girkassen, samt at det er en visuell advarsel om for høyt omdreiningstall før man forsøker å gire ned.

At dette er en ganske ny bil viser også førerplassen, hvor setet er senket med 25 mm og rattet er justert. Og sjefen sjøl har også hatt et ord med i laget.

Akio Toyoda, styreleder i Toyota Motor Corporation, er nemlig også en racerfører som kjører både i rally og racing under kallenavnet Morizo, og etter hans forslag trekker føreren spaken mot seg for å skifte til et høyere gir i automatgirkassen og for å gire ned skyver man den.

Også karosseriet har fått en rekke endringer, og da gjennom tilbakemeldinger fra både testførere og rally- og racerførere. Her har blant annet den nedre frontgrillen en ny stålgrill, sidegrillen er større og den nedre støtfangeren har fått et delt design.

Bak er det en åpning i underkanten av den nedre delen av fangeren som slipper ut luft under bilen, noe som reduserer luftmotstanden, forbedrer bilens manøvreringsevne og stabilitet og leder bort varme fra eksosanlegget, forklarer Toyota.

Tåkelysene og baklysene er også flyttet fra støtfangeren til baklyktene, og det tredje stopplyset er plassert nederst på bakruten slik at de bak skal se enda tydeligere at bilen bremser.

Spoileren er også flyttet, noe som skal gjøre det enklere å bytte eller modifisere denne komponenten ved behov.

Nye GR Yaris kommer som standard i fargen Precious Metal, men er også tilgjengelig i Emotional Red, Precious Black og Pure White/Platinum White Pearl ‒ fargene til Toyota Gazoo Racing-teamet.

Det kommer også spesialversjoner som nok blir populære, for de er oppkalt etter ekte rallystjerner ‒ Sébastien Ogier Special Edition og Kalle Rovanperä Special Edition. De bilene skal presenteres under Rally Monte Carlo i slutten av måneden.

Her er teknisk data, og under denne finner du også flere bilder av den helt nye Toyota Yaris GR.

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Toyota Toyota Yaris GR