Annonse
Hjem Nyheter Toyota skiller seg fra Isuzu

Toyota skiller seg fra Isuzu

I Norge går Isuzu som det suser, men møter tøff motstand i blant andre Toyota ‒ nåværende eiere i nettopp Isuzu.

Det er faktisk en ganske så formidabel kamp om pickup-markedet, spesielt i USA ‒ pickup’ens hjemland.

Vi har nevnte Isuzu og Toyota, men kongen der borte heter Ford F-serien med bestselgeren F-150. Faktisk ligger Ford an til å slå salgsrekorden fra 2004 som er på 939.511 F-biler, så pickup har aldri vært mer populært.

I tillegg er det andre merker som Chevrolet, Ram, Nissan, Mitsubishi og Mercedes som kjemper om markedsandeler, så det er en beintøff konkurranse.

Toyota og Isuzu så dette allerede tilbake i 2006, og signerte da en avtale som blant annet betydde at de skulle utvikle dieselmotorer sammen. Avtalen førte også til at Toyota kjøpte seg inn i Isuzu, og med 50 millioner aksjer har de siden den gang eid 5,89 prosent av selskapet.

Saken fortsetter under Annonsen

Men nå har de to selskapene blitt enig om å skille lag, og Toyota sier at de nå vil selge seg helt ut av Isuzu.

Grunnen er ikke mer komplisert enn at det bilverden er inne i en formidabel omstilling, og produsentene ser ikke de store synergieffektene av et slikt samarbeid lenger. De nevner ikke den synkende populariteten rundt dieselmotorer spesifikt, men det er ganske sikkert en utløsende årsak.

De to japanske selskapene sier at de skilles som venner, og vil fortsette å utvikle produkter sammen også i framtiden, uten at de går i detaljer.

Pickup blir også stadig mer populære i Norge, og ifølge Isuzu-importør RSA har det totale salget av slike biler har økt med mer enn 16 prosent opp til nærmere 2.500 registreringer. Isuzu har hatt en formidabel økning med 55,1 prosent, og var den mest solgte pickup både i mai, juni og juli.

RSA opplyser at det er en svært bred kundegruppe i pickup-markedet, som strekker seg fra privatpersoner som ønsker en praktisk bil, til jegere, friluftsfolk, hestemiljøet og entreprenører.

Isuzu har bare en modell i Norge, D-Max, men denne kommer i flere varianter. Andre populære pickup-modeller inkluderer Toyota Hilux, Volkswagen Amarok og Ford Ranger.

Og før du begynner å lure. Nei, verdens nest mest solgte bil (etter Toyota Corolla), Ford F-serien, selges ikke i Norge. De er ansett som for bred for de relativt smale europeiske veiene og små parkeringsplassene, og drivstofforbruket er nok litt for drøyt med tanke på drivstoffprisene vi har her hjemme.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,613FansLik
72FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker