HjemNyheterToyota-sjokk rundt dieselen

Toyota-sjokk rundt dieselen

Mens bilprodusenter i Europa klør seg i hodet og lurer på hvordan de skal nå utslippskravene, går Toyota drastisk til verk og slutter med dieselmotorer.

Det er mulig politikerne ikke ser det tveeggede sverdet. Men faktum er at de nå går til full kamp mot dieselmotorene for å få ned NOx-utslippene, fører dette igjen til et høyere CO2-utslipp.

- Annonse -

De mer effektive dieselmotorene slipper nemlig ut mindre CO2 enn bensinmotorene, og selges det færre dieselbiler blir det flere bensinbiler på veiene. Det er nemlig stort sett i Norge at elbilene er billigere enn bilene som bruker fossilt drivstoff, og at de dermed kan være et alternativ.

Og et dieselforbud kombinert med nye CO2-krav fra EU gjør det komplisert for bilindustrien. For innfris ikke kravene venter bøter som kan komme opp i milliardklassen.

‒ Jeg er bekymret, innrømmer Volkswagen-sjef Matthias Müller overfor Reuters.

‒ Men det er vår jobb å løse disse problemene. Og jeg er sikker på at dieselen kommer tilbake.

- Annonse -

Alt dette har Volkswagen på en måte «skylden» for. Det var etter dieselgate i 2015 at forakten mot diesel startet, og Volkswagen har ikke gjort det enkelt for seg selv ved å bruke aper i utslippstester i etterkant av dette heller.

Politikerne har raslet med sablene, og flere har fordømt dieselen og gjort det klart at de vil forby slike motorer i framtiden.

Reaksjonen hos forbrukerne har ikke ventet på seg, akkurat som det skjedde i Norge den gang politikerne gikk ut og ba forbrukerne kjøpe dieselbiler.

Salget av dieselbiler i Europa falt åtte prosent i fjor, og markedsandelen er nå på 44 prosent. På toppnivå i 2011 var den på 55 prosent. I Tyskland var fallet bare i forrige måned på 19 prosent, og hele 24 prosent i Storbritannia. Forbrukerne bekymrer seg ikke over utslippene, men bruktbilverdien. Derfor krasjer dieselen nå.

- Annonse -

I Norge var markedsandelen på 20,8 prosent i februar, mot 27,3 prosent i februar 2017. Blant annet har politikerne i Oslo truet med å utestenge dieselbilene i visse perioder, og hvem vil vel kjøpe en bil som de ikke får brukt?

En løsning for bilbransjen kan være å bruke dieselmotorer på dyreste modellene, mens de billigere modellene blir utstyrt med bensinmotorer for å nå utslippsmålene. En annen konsekvens kan være at prisene på store bensinbiler stiger, og forbrukerne sitter igjen med regningen.

Allerede nå sliter produsentene med lønnsomheten på både hybridbiler og elbiler. Disse er så dyre å produsere at de må selge de med mye mindre profitt og til og med tap om noen rett og slett skal kjøpe disse. Igjen er Norge unntaket, men sine særgrønne unntak.

Om politikerne setter enda flere begrensinger på dieselmotorene samt strengere krav på CO2-utslippene, kan det føre til full fyr i bil-leiren.

For en undersøkelse i fjor gjennomført av MSCI viste at samtlige store bilprodusenter lå an til å misse utslippsmålene i 2021.

Samtlige ‒ minus ett.

Kjempen Toyota.

Det japanske selskapet gjør nå det andre bilprodusenter vil unngå. De vraker dieselmotoren på det europeiske markedet.

‒ Diesel vil fases ut i våre passasjerbiler i 2018, sa Johan van Zyl under et møte i Genève mandag.

‒ Vi vil ikke utvikle ny dieselteknologi for passasjerbiler, vi vil heller fortsette å fokusere på hybrid, la den europeiske presidenten for Toyota til.

Et eksempel på strategien til Toyota er den neste generasjonen av Auris, som produseres i England. Den kommer med tre motoralternativer.

En liten 1,2-liters turbomotor på 116 hestekrefter, en 1,8-liters hybridmotor som vi finner i Prius og C-HR på 122 hestekrefter, og en helt ny 2,0-liters hybridmotor på 180 hestekrefter.

En liten motor og to hybrider.

Toyota har satset på hybridteknologi i over 20 år, og har sånn sett et forsprang på konkurrentene.

Og kundene velger dette alternativet. 78 prosent av det totale salget av C-HR i fjor var for eksempel hybridvarianten, en modell de vraket dieselalternativet på i 2016. Da kom den kun som bensin og hybrid, og det gikk åpenbart bra.

Så verdens største bilprodusent virker ikke særlig stresset av nye utslippsgrenser i Europa.

Men akkurat på det punktet står de alene. Resten av bilindustrien klør seg i hodet og lurer på hvordan de skal klare å løse dette.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...
Maxus e-Deliver er klar i en ny generasjon. (Fotos: RSA)

Nå kommer Maxus e-Deliver 3 i flere utgaver

Knapt to år etter at den helelektriske varebilen var på plass i Norge, kommer det en ny generasjon. Det ruller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her