Med en verdi på 439 milliarder kroner topper Toyota listen over med verdifulle merkenavn innen bilindustrien. Volkswagen har ikke overraskende fått seg en smekk.
Interbrand rangerer hvert år listen over de 100 mest verdifulle merkevarenavnene i verden, og ikke uventet finner vi flere bilmerker blant der.
Toyota er mest verdifull i bilindustrien, og på femteplass totalt. Ifølge oversikten har verdien steget 9 prosent sammenlignet med 2015.
Mercedes-Benz (9) er nummer to med en verdi på 356 milliarder kroner, og det tyske merket har en solid oppgang på 18 prosent.
Det er også tysk som er nummer tre. BMW (11) står med en verdi på 340 milliarder kroner, opp 12 prosent.
Deretter er det et markant skille til nummer fire. Honda (21) er verd 180 milliarder kroner, noe som er en nedgang på 4 prosent.
Så er det nok et hopp til Ford (33) som er det femte mest verdifulle selskapet innen bilindustrien. De er ifølge Interbrand verd 106 milliarder, opp 12 prosent fra forrige liste.
Hyundai (35) følger hakk i hæl med en verdi på 103 milliarder (+11 prosent), mens Audi (38) er verd 96 milliarder kroner. Audi (38) har tydeligvis ikke tatt skade av «dieselgate», og er styrket med 14 prosent.
Neste på listen har derimot fått seg en kilevink. Volkswagen (40) har falt 9 prosent, og er nå verd 93 milliarder. Det er Volkswagen som har tatt den største smellen i dieselskandalen.
Blant de 100 mest verdifulle finner vi ytterligere sju merkenavn innen kjøretøykategorien.
- Nissan (43) verd 90 milliarder
- Porsche (50) verd 78 milliarder
- Kia (69) verd 51 milliarder
- Land Rover (78) verd 46 milliarder
- Harley Davidson (80) verd 45 milliarder
- Mini (88) verd 40 milliarder
På den aller siste plassen på listen finner vi endelig Tesla (100). Elbilprodusenten er verdsatt til 32 milliarder kroner.
Og for de som måtte lure. Det mest verdifulle merkevarenavnet er Apple, som sysler med tanken på å lage biler. De er verd 1.457 milliarder kroner.