Annonse
Hjem Elbiler Toyota har klar en elbil ‒ en elvarebil

Toyota har klar en elbil ‒ en elvarebil

Onde rykter vil ha det til at Toyota ikke satser på elbiler. Vel, hils på den helelektriske Toyota Proace Electric.

Så ja, Toyota kommer nå med en elbil. Og nei, det er ikke de som har laget den. Hmmm.

Det høres merkelig ut, men bakgrunnen er ganske enkel.

Den franske PSA-gruppen er eksperter på varebiler, og tilbyr en mange slike gjennom merkene Opel, Citroën og Peugeot. PSA-gruppen satser også tungt på elektriske varebiler, og har på gang en rekke slike.

Et eksempel er Citroën ë-Jumpy, en ny elektrisk varebil bygd på EMP2-plattformen til PSA og som skal være klar til for levering til høsten.

Saken fortsetter under Annonsen

Men dette er bare en av mange modeller som settes sammen på EMP2-plattformen, inkludert biler fra Toyota.

Den japanske giganten samarbeider altså med den franske gruppen, og det resulterer nå i noe så sjeldent som et helelektrisk kjøretøy fra Toyota.

Nemlig varebilen Proace Electric.

Den modellen blir viktig for Toyotas satsing i «proff»-segmentet, og de holder ikke igjen noe. Den kommer i en rekke varianter, inkludert varebil i kort, medium og lang karosserilengde. Det er også på gang en personbilvariant av denne kalt Proace Electric Verso, og denne skal komme tidlig i 2021.

Men den første blir altså varebil, og kundene kan forvente seg denne litt etter at Citroën tilbyr sin ë-Jumpy ‒ altså litt over høsten.

Vi har begynt å lære oss batterialternativene til PSA-gruppen nå, og Proace Electric blir tilgjengelig både med 50 KWh og 75 kWh. Rekkevidden blir dermed henholdsvis 230 kilometer for den minste batteripakken, og 330 kilometer for den med 75 kWh.

Ytelsene er på 136 hestekrefter med et dreiemoment på 260 Nm, og toppfarten er sperret til 130 km/t.

Alt dette er identisk med den elektriske søsteren ë-Jumpy.

Proace Electric er også klargjort for hurtiglading, og den minste batteripakken bruker en halv time på å lade seg opp til 80 prosent. 75 kWh-versjonen bruker et kvarter ekstra.

Plattformen til PSA tar også høyde for ny teknologi og førerassistenter, så den elektriske Proace blir en moderne varebil med alle de hjelpemidlene nyttekjøretøyfolkene forventer seg i 2020.

Nyttelasten for alle versjonene er på ett tonn, og varebilene kan også dra tilhengervekt på opp til ett tonn.

Toyota Norge har ikke prisene klare ennå, men understreker at bilen kvalifiserer for høyeste støttebeløp på 50.000 kroner fra Enova som skal for fremme salget av elektriske varebiler.

‒ Vi har stor tro på at Proace Electric vil dekke behovet til svært mange kunder i forhold til rekkevidde, nyttelast og tilhengervekt, sier ansvarlig for næringssalg/varebil Hans Petter Bakken i Toyota Norge.

Her er bilder av den kommende elvarebilen.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,814FansLik
84FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker