Hjem / Elbiler / Toyota dobler opp hydrogen-satsingen
Toyota vil doble innsatsen rundt hydrogenbiler. (Foto: Toyota)
Toyota vil doble innsatsen rundt hydrogenbiler. (Foto: Toyota)

Toyota dobler opp hydrogen-satsingen

I Europa solgte Toyota 101 biler av hydrogenmodellen Mirai i første halvår, og disse sto for 0,018 prosent av det totale salget. Likevel dobler produsenten nå hydrogen-satsingen.

Toyota og Lexus solgte i løpet av årets første seks måneder 559.695 biler i Europa, noe som var 6 prosent bedre enn samme halvår 2017. Og det er først og fremst hybridene som dro salget med en økning på 23 prosent, og noterte seg for 46 prosent av det totale salget.

Annonse

Det samme kan man ikke si om stakkars Mirai. Hydrogenmodellen er Toyota-familiens desidert minst populære personbil, og så langt i år har det i snitt blitt registrert under 17 slike hver måned.

Hydrogenbilen sliter altså med å få gjennombrudd, men det stopper ikke Toyota. De har jo erfaring med Prius, modellen ingen hadde tro på da den kom i 1997. For «hybrid» ville jo ingen, og vi vet jo hvordan det har gått siden den gang.

Så nå planlegger Toyota å stramme til hydrogenskruen ytterliggere, og dobler innsatsen rundt slike biler.

‒ Vi kommer til å gå fra nisjeproduksjon til masseproduksjon, og vil redusere bruken av dyre materialer slik som platina som brukes i komponentene, sier Yoshikazu Tanaka til Reuters.

Han er sjefingeniør på Mirai, og den modellen får en oppgradering tidlig på 2020-tallet.

Annonse

Men Toyota planlegger langt mer enn det. Vi vet at de allerede sysler med hydrogenbusser, som skal leveres til Tokyo foran OL i 2020. De har også laget hydrogendrevet gaffeltrucker som skal gjøre produksjonen grønnere.

Tidligere i år uttalte Toyota at de tror salget av Mirai kommer til å tidoble seg, fra 3.000 i 2017 til 30.000.

Til Reuters sier Tanaka at de planlegger nye modeller, noe som også inkluderer de populære SUV-modellene.

Hydrogenbiler har to fordeler sammenlignet med elbiler. De trenger ikke å lagre strømmen i store batteripakker ettersom den blir til via en kjemisk reaksjon i selve bilen under kjøringen, og de trenger dermed ikke å lades opp. Å fylle en hydrogentank tar omtrent like lang tid som å fylle en fossilbil.

Dermed er det også enklere å dra ut rekkevidden, og en annen kilde sier til Reuters at den neste generasjonen av Mirai vil ha opp til 750 kilometers rekkevidde. I 2025 kommer det biler med rundt 1.000 kilometers rekkevidde.

Det er imidlertid også to utfordringer med hydrogenbiler. Den første er infrastrukturen, som ikke er særlig godt utbygd. Det er imidlertid flere prosjekter på gang, så dette vil mest sannsynlig bedre seg med årene.

Den andre er kostanden rundt å bygge slike biler, og Mirai blir for eksempel satt sammen for hånd. Det gjør sitt til at de kun klarer 6,5 biler per dag, mens snittproduksjonen hos Toyota ligger på rundt 13.500 biler. Det hjelper heller ikke på prisen at det brukes kostbare materialer som platina, titan og karbonfiber i brenselscellene og hydrogentankene.

Både Mirai og Hyundai Nexo ligger prismessig litt under 600.000 kroner, så det er relativt dyre biler.

‒ Vi kommer til å bruke så mange deler vi kan fra eksisterende personbiler og andre kjøretøy, ellers kommer vi ikke til å se fordeler med en masseproduksjon, sier Ikuo Ota, direktør for forretningsområdet til Toyotas hydrogenbiler.

Toyota er altså ikke alene om å lage hydrogenbiler, og i tillegg til Hyundai har også Honda sin Clarity. Også hos andre produsenter skjer det ting på hydrogenfronten, og Mercedes har blant annet GLC F-Cell på gang. Dette er hydrogensøsteren til EQC, den kommende elbilen til tyskerne.

Det skjer ting på andre fronter også.

Nylig ble det kjent at norske Nel har hanket inn en kontrakt verd flerfoldige milliarder kroner for å bygge hydrogenstasjoner for lastebilprodusenten Nikola i USA.

Bestillingen lyder på ikke færre enn 448 hydrogenstasjoner, så det er helt klart flere enn Toyota som har troen på hydrogen.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

En ny lynladestasjon er åpnet i Tyskland, og denne leverer 450 kW. (Foto: BMW)

100 km rekkevidde på under 3 minutter

BMW og Porsche har satt opp den aller første lynlade-stasjonen i prosjektet FastCharge, og her …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *