Annonse
Hjem Elbiler Toyota bygger verdens første fornybare anlegg

Toyota bygger verdens første fornybare anlegg

Hydrogensatsingen til Toyota når nå nye høyder. De er i gang med å bygge verdens første megawatt-skala 100 prosent fornybare kraftanlegg.

Ja, vi ser at den setningen over var ganske så «gresk». Det betyr altså at fabrikken skal være selvdrevet, og ikke slippe ut forurensning. Og den skal produsere hydrogen.

Mer teknisk så skal fabrikken få all elektrisitet fra karbon brenselsceller som vil generere 2,35 megawatt og produsere 1,2 tonn hydrogen. Og da snakker vi altså per dag.

Fabrikken skal ta imot avfall fra distriktet, og omgjøre blant annet gjødsel til hydrogen, elektrisitet og vann.

Ifølge Toyota skal fabrikken kunne gi 2.350 gjennomsnittlige husstander strøm og drivstoff til 1.500 hydrogenbiler.

Saken fortsetter under Annonsen

Den har fått navnet Tri-Gen og skal bygges i Long Beach i California, og blir altså verdens første fullstendig fornybare brenselcelle kraftgenereringsanlegg.

‒ I mer enn tjue år har Toyota ledet utviklingen av brenselcelleteknologi fordi vi forstår det enorme potensialet for å redusere utslippene og forbedre samfunnet, sier Doug Murtha, visepresident for strategisk planlegging hos Toyota.

‒ Tri-Gen er et viktig skritt framover for bærekraftig mobilitet, og et nøkkelelement når det kommer til gjennomføringen av vår 2050- miljøutfordring som har et mål om nullutslipp fra våre operasjoner, legger han til.

Toyota klarer ikke å bygge et slikt anlegg på egenhånd, og får hjelp av en rekke samarbeidspartnere i California. Staten har noen av de strengeste miljøkravene i USA. Blant annet er energidepartementet i USA og Universitetet i California involvert.

Hydrogen er som kjent et av de viktigste områdene til Toyota, og fabrikken skal fungere som et sentralt påfyllingspunkt for tyngre kjøretøy samt hydrogenbilen Mirai. De vil også komme med et hydrogendrevet tungt kjøretøy som kan brukes på havner. Kjøretøyet er kjent som «Project Portal».

Høstingen av hydrogen på anlegget skal hjelpe til å få ned utslipp fra de tyngre kjøretøyene rundt de veldig travle havnene i Long Beach, Los Angeles and Oakland, som håndterer rundt 40 prosent av containertrafikken i USA. Denne trafikken står nesten bak halvparten av NOx-utslippene i California.

California-guvernør Jerry Brown har tidligere uttalt at han ønsker 100.000 tunge kjøretøy med nullutslipp på havnene innen 2030.

Toyota fortsetter også utbygningen av infrastrukturen for hydrogen, og har til nå satt opp 31 hydrogen påfyllingsstasjoner i California. De har også inngått et samarbeid med oljegiganten Shell.

Her hjemme er det foreløpig kun hydrogenstasjoner på Østlandet, men det er flere under bygging.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,445FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker