Hjem Elbiler Top Gear kåret I-Pace til årets elbil

Top Gear kåret I-Pace til årets elbil

Det engelske magasinet til TV-programmet Top Gear har kåret Jaguar I-Pace til årets beste elbil.

Tempoet rundt nye helelektriske SUV-modeller er på ferd å ta seg opp. Tesla Model X fikk lenge regjere alene, men har nå fått konkurranse av Hyundai Kona electric, Kia E-Niro og Jaguar I-Pace, alle introdusert på markedet de siste månedene.

Generelt er tempoet rundt nye elbiler fortsatt relativt lavt, og det meste har handlet om oppgraderinger av tidligere modeller. Men dette er i ferd med å forandre seg, og de neste årene kan vi forvente oss en rekke nye elbiler og enda større kamp rundt elbil-kåringene.

Men i 2018 er ikke den rundt «årets elbil» beinhard, men det er fortsatt mye prestisje knyttet til enkelte av disse.

Nå finnes det veldig mange slike kåringer, og en elbil som Jaguar I-Pace har allerede rukket å hanke inn 16 priser på relativt kort tid. Den er blant annet kåret til årets tyske bil, årets skotske bil og årets bil av Sunday Times.

Saken fortsetter under Annonsen

Noen kåringer er dog litt større enn andre, og Top Gear er selvsagt blant disse. TV-serien er verdens mest sette bilprogram, og de tidligere programlederne Jeremey Clarkson, James May og Richard Hammond er utvilsomt verdens mest kjent biljournalister.

Magasinet til TV-serien har nå kåret årets elbil, og I-Pace kunne hanke inn sin 17. pris. Ganske så imponerende.

Elbilen er utstyrt med to elmotorer som til sammen yter 400 hestekrefter, og skal gjøre 0-100 km/t på 4,8 sekunder. Ved hurtiglading på 100 kW skal den lades fra 0-80 prosent på kun 40 minutter, mens Jaguar opplyser rekkevidden til 480 kilometer. Men på det feltet har produsenten møtt kritikk, og mange har rapportert at de sliter med å klare 400 kilometer uten ladestopp.

Top Gear handler som kjent først og fremst om lynraske superbiler, og magasinet kårer selvsagt også årets superbil. Der er konkurransen knallhard, men Ferrari har et ess ingen andre er i besittelsen av ‒ nemlig motoren.

Dette er en V8 twin turbo på 3,9-liter som leverer 710 hestekrefter, en motor som tidligere i år ble kåret til verdens beste.

En bil som er utstyrt med denne er 488 GTB Pista. Den originale 488 GTB ble kåret til årets superbil i 2016, og nå følger GTB Pista etter og har hanket inn den samme prisen.

Totalt har Ferrari nå tatt hele 16 Top Gear-priser, noe som er imponerende i seg selv.

Det kan jo bare ikke være en prisutdeling uten at Volvo stikker av med en pris. Så heldigvis for svenskene har også Top Gear kåret årets SUV.

Den tittelen stakk nemlig modellen som ble kåret årets bil i Europa 2018 i mars av med, nemlig Volvo XC40.

Top Gear hyllet XC40 som noe spesielt som tar vare på verdiene til svenskene, og at den føles trygg i all slags vær.

Her er den prisbelønte bilen:

Top Gear har også kåret årets sportsbil, og dette ble Renault-eide Alpine som nylig kom med modellen A110. Den ukjente franskmannen slo blant annet superbiler som Ferrari 488 Pista, Porsche 911 GT2 RS, McLaren 600LT, Aston Martin Vantage, Lamborghini Urus og Bugatti Chiron.

Det er så imponerende at vi må vise fram et bilde av den også.

Så her har du Alpine A110:

Både Jaguar I-Pace og Alpine A110 har også tatt seg til finalen i en kampen om en av de ypperste prisene som deles ut, årets bil i Europa stemt fram av 60 journalister fra 23 land inkludert Norge.

Startfeltet besto av 38 biler, men nå er finalefeltet trimmet ned til sju biler. I tillegg til I-Pace og A110 har også Kia Ceed, Ford Focus, Citroën C5 Aircross, Peugeot 508 og Mercedes A-Klasse tatt seg til finalen.

Vinneren som vil etterfølge XC40 blir offentliggjort i mars neste år.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,558FansLik
48FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse