VAG, altså Volkswagen-gruppen, har allerede innledet en voldsom satsing rundt elbiler med Volkswagen ID.3, Volkswagen ID.4, Audi e-tron, Porsche Taycan og Skoda Enyaq. Men mange flere skal følge, blant annet Cupra med sin første helelektriske modell kalt Born laget på den nå berømte MEB-plattformen.
Bak Cupra står Seat, som blir en viktig brikke i den gedigne satsingen til VAG. Det tyske konsernet har meldt at de skal bruke mer enn 350 milliarder kroner på elbiler de neste fem årene, og resultatet av dette er ikke mindre 70 elbilmodeller når vi runder inn i 2030.
-->
Seat skal altså ta sin del av dette ansvaret, og blant annet være pådrivere når det kommer til små elbiler i den store gruppen. Og der har de som kjent allerede god erfaring.
Det spanske merket tilbyr allerede Seat Mii også som en ren elbil, og dette er en elektrisk bybil med en oppgitt rekkevidde på 259 kilometer. Men med denne har Seat «kun» bygd om en tradisjonell Mii om til en elbil, og kommende elbiler vil bli egne modeller.
Den første av disse kommer i 2025, og skal ifølge merket føre an en elbil-revolusjon i Spania. Ambisjonen er at de skal bygge en halv million urbane elbiler i Martorell-fabrikken i året, og at den kommende elbilen skal starte rundt 20.000-25.000 euro.
De har ikke sagt veldig mye om den kommende elbilen, men bekrefter om ikke annet at det er en bybil som ser jo vitterlig ser veldig kort ut på illustrasjonen de har vist fram.
For Cupras del starter elbileventyret med Born, produksjonsmodellen etter et konsept kalt el-Born som Seat opprinnelig skulle lage. Men det krasjet nok litt med planene rundt Volkswagen ID.3 og ID.4, så elbilen endte opp hos det litt mer sportslige søstermerket Cupra.
Cupra Born har meldt sin ankomst i løpet året, så den første elbilen til den relativt ferske merket er ikke så langt unna.
Og den blir ikke et helelektrisk enebarn altfor lenge.
For tilbake i 2019 viste Cupra fram et nytt elektrisk konsept kalt Tavascan, også satt sammen på MEB-plattformen i likhet med lillesøster Born.
Med Tavascan kombinerer Cupra to av de mest lovende trendene i bilindustrien, nemlig elektrisk drift og kompakte SUV-former.
Den versjonen som ble vist fram som et konsept for halvannet år siden hadde også to elmotorer og dermed firehjulstrekk, og var utstyrt med et 77 kWh stort batteri og en total effekt på 306 hestekrefter.
Hva den elektriske SUV-modellen ender opp med er ikke kjent, for den er fortsatt et stykke unna serieproduksjon. Men at den faktisk kommer, bekrefter altså Seat nå.
‒ Vår drøm blir virkelighet, sier Seat-president Wayne Griffith.
‒ Cupra Tavascan blir en realitet. Den er basert på MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen, og skal designes og utvikle i Barcelona og vil nå europeiske markeder i 2024.
Slik ser Cupra Tavascan ut:
Les også: