Hjem / Nyheter / To meget spesielle superbiler fra Ferrari
Dette er to helt nye men klassiske superbiler fra Ferrari. (Alle foto: Ferrari)

To meget spesielle superbiler fra Ferrari

Inspirert av båter og helt uten frontrute, men sterkest av dem alle. Møt de to første modellene i Ferraris nye «Icona»-serie.

Ferrari har vist fram to nye modeller kalt Monza SP1 og Monza SP2, de to første bilene i en ny serie som skal ta tankene tilbake til sportsbilene på 1940- og 50-tallet. Italienerne har nemlig et nytt konsept på gang kalt «Icona», hvor de bygger helt nye biler basert på ja, ikoniske sportsbiler.

Annonse

SP1 og SP2 er basert på barchettas fra 1950-tallet, biler som deltok i løp ikke bare rattet av profesjonelle førere fra Scuderia, men også rike gentlemans-førere som hadde litt for mye tid til overs. Den gang kjørte proffe førere og amatører side-om-side, noe som resulterte i hyppige smeller på banene.

Med den første bilen som ble referert som en barchetta (som betyr liten båt) var en toppløs versjon av 166 MM fra 1948. Navnet dukket opp da Giovanni Agnelli fikk øye på den under et motorshow, og mente at den så mer ut som en liten hurtigbåt enn en sportsbil. Uttrykket ble sittende.

Den Touring-designet 166 MM barchetta skrev Ferraris navn inn i historiebøkene ved å vinne det første Mille Miglia (et meget berømt løp) og deretter det grusomme 24-timersløpet Le Mans året etter.

Den steilende hesten fulgte opp med en rekke vellykkede sportsbiler, som 750 Monza og 860 Monza ‒ inspirasjonen for navnet til de nye modellene.

Barchetta var lik spider-modellene i form (to seter), men hadde verken tak eller annen beskyttelse. I stedet for en vanlig frontrute var de utstyrt med bare en liten skjerm og et avtagbart beskyttelsesdeksel på passasjersiden. Tenk deg hvor skummelt det må ha vært å kjøre disse rundt knalltøffe baner med elendig underlag og ingen banesikring. Grøss.

Annonse

Det var altså den historien Ferrari har hatt i bakhodet når de har gyvet løs på et helt nytt konsept, nemlig å lage moderne biler med et klassisk preg. Serien har de altså kalt Icona.

De to splitter nye Monza SP1 og SP2 tar utgangspunktet i barchetta-bilene, og bilene kan bestilles enten som en singelseter eller toseters variant.

Om man titter på bildet under av de to bilene ser du at de har et moderne design med et klassisk preg, og mangler noe veldig essensielt foran panseret:

For ja, Ferrari har vært tro mot barchetta og sløyfet frontruta. Dette gir selvsagt en helt annen kjøreopplevelse, og du kan føle deg som en formel 1-fører når du kaster den rundt en sving. Men hvordan i alle dager skal det i det hele tatt være mulig å kjøre den uten frontrute, spesielt når vi vet at den er den sterkeste gatelovlige Ferrari noensinne har laget (vi kommer til det)?

Og de rike vil neppe like å få vinden piskende rett mot seg, noe som jo også hemmer sigarrøykingen. Så Ferrari har kommet opp med noe de kaller en virtuell frontrute. Italienerne har forklart hvordan dette fungerer i detaljer, men vi skal glatt innrømme at vi forsto fint lite av det.

Men prinsippet består iallfall av aerodynamiske løsninger og tekniske vrier som gjør at vinden suser over hodet på de som sitter i bilen, og personene i bilen sitter nærmest i en egen boble. Om fluene også skvetter over hodet sier ikke Ferrari noe om, men vi håper virkelig det.

SP1 og SP2 er altså nye biler, og Ferrari har designet de etter moderne prinsipper. Så klassisk uttrykk møter dermed moderne linjer, og det er mulig å spotte begge deler når man ser bilen. Se selv:

Men så var det motoren da. De to har faktisk den beste motoren som finnes, og den sterkeste som noensinne er installert i en Ferrari som det er mulig å få skilt på. Jepp, det har vi faktisk svart på hvitt.

For Ferrari har satt inn V12’eren på 6,5-liter som i år ble kåret til verdens beste nye motor (ja, det finnes en slik kåring), og som sitter i superbilen 812 Superfast. Men Ferrari har tunet den ytterligere, og presset ut ytterligere 10 hestekrefter. Så hvor mange hester har 812 Superfast? Jo, 800.

SP1 og SP2 vrir ut solide 810 hestekrefter ved 8.500 omdreininger, og et dreiemoment på 719 Nm ved 7.000 r/min. Altså helt ellevilt.

Dette kommer godt til syne i akselerasjonen, og de gjør 0-100 km/t på 2,9 sekunder og 0-200 km/t på 7,9 km/t. Og det er mulig å kjøre over 300 km/t i en bil uten frontrute. Hvor mye over sier dog ikke Ferrari noe om.

Men det nytter selvsagt ikke å hoppe inn en klassisk bil dresset opp som et moderne menneske. Så Ferrari har like godt kontaktet Loro Piana og Berluti, to selskaper som leverer luksusartikler. Så det er mulig å få spesialdesignet jakke, hjelm, veske, ja, til og med sko som passer til bilene. Det skal ikke stå på bekledningen i en ny klassisk Monza.

Den nye Icona-serien skal altså rette seg mot superrike kunder som vil ha tak i noe ultraspesielt, og Ferrari har selvsagt satt et tak på hvor mange de skal lage av de to første bilene i den nye serien. Det lyder på 499, og italienerne regner med å bruke rundt en dag på hver bil.

Prisen er også luftig, nemlig et sted rundt 20 millioner kroner. Men glem sparingen, for Ferrari har allerede solgt alle bilene.

Men det kommer nye muligheter. Hva Ferrari finner på rundt neste sving er ikke godt å si.

Kan vi håpe på en Ferrari 365?

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Brabus tar farvel med W463-generasjonen av G-klasse med en høyreist terrengkonge som ikke lar seg stoppe av noe. (Alle foto: Brabus)

En høyreist terrengkonge

Med denne terrengbølla er det ingenting som stopper deg på vei til hytta. Det er …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *