Annonse
Hjem Elbiler Tidenes BMW i3-leveranse til Norge

Tidenes BMW i3-leveranse til Norge

Tidenes største norske leveranse av BMW i3 teller over 2 kilometer om man parkerer de etter hverandre. Mange får nå en førjulsgave.

Man skulle kanskje tro at BMW i3 nå begynner å dra såpass på årene at interessen for den lille elbilen begynner å dale? Vel, da tar man feil. Kraftig feil.

Den nyskapende modellen ble introdusert i 2013, og allerede året etter var den en vinner i Norge. Siden det første salget har det ballet skikkelig på seg, og totalt ruller det snart 19.000 i3’er rundt på norske skilt.

Det gjør Norge til verdens nest mest populære i3-land, kun slått av bilnasjonen USA. Faktisk er rundt hver sjuende i3 noensinne produsert solgt i Norge.

BMW har selvsagt oppgradert modellen med årene, og batteriet har gått fra en bruttokapasitet på 22,6 kWh i 2013 til dagens modell med betegnelsen 120Ah på 42,2 kWh. Den nye har en rekkevidde i overkant av 300 kilometer, noe som altså er en tilnærmet dobling fra 2013.

Saken fortsetter under Annonsen

Den nye modellen ble lansert sent i sommer, og responsen har ikke latt vente på seg i elbilgale Norge.

Entusiaster har tastet om kapp for å sikre seg en god plass i køen, som hos elbilrutinerte BMW er langt unna det konkurrentene opplever.

– Leveringstiden har blitt en variabel som kundene tar med i vurderingen når de skal handle elbil. Derfor er det svært viktig for oss å levere så raskt og effektivt som mulig. Flere av kundene som bestilte nye BMW i3 120Ah i oktober har allerede fått sin bil, og flere blir levert nå før jul. Det betyr at vi faktisk har levert nye fabrikksbestilte elbiler på under to måneder etter at de ble bestilt av kunde, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.

Og mange av de som har bestilt seg en 120Ah i løpet av høsten kan med glede se på bildet under. Det er nemlig tidenes største i3-leveranse til Norge.

Bildet viser et lite utsnitt av 572 snødekte elbiler som ble levert Drammen for kun noen dager siden. Tegneby har regnet på hva det tilsvarer:

– Parkert støtfanger mot støtfanger, blir det 2.294 meter med BMW i3. Det betyr for eksempel at du kan plassere bilene i en sammenhengende rekke fra Operahuset via Slottsplassen og tilbake til Nationaltheatret ‒ eller fylle opp så godt som hele løpebanen rundt Bislett stadion med 5 biler i bredden, konkluderer regnemesteren.

Bilene kan dessverre ikke leveres rett fra kaia, men må først inn til klargjøring. Og snøen vi kan se på bildene gir klargjøringsfolkene litt ekstraarbeid. For blant oppgavene som venter er montering av ikke færre enn 2.288 vinterdekk, men BMW lover at det skal gå relativt raskt for seg.

For det er mange nye eiere som venter på bilene sine.

– I oktober satte vi uoffisiell verdensrekord, da vi skrev nærmere 1.100 nye kontrakter på BMW i3 i løpet av én måned, sier Tegneby.

BMW’s lille elbil er så langt i 2018 Norges tredje mest solgte bil, kun slått av Nissan Leaf og Volkswagen Golf.

Og med en rykende fersk versjon klar til levering, og nesten ikke noe kø å snakke om blir den nok å finne høyt oppe på den listen også en stund framover.

Registrerte nye BMW i3 i Norge siden lanseringen høsten 2013:

  • 2013: 51 biler
  • 2014: 2.040 biler
  • 2015: 2.368 biler
  • 2016: 3.943 biler
  • 2017: 5.035 biler
  • 2018: 5.371 biler
  • Totalt: 18.808 biler

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,846FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker