Annonse
Hjem Nyheter Tester selvkjørende skip i Storfjorden

Tester selvkjørende skip i Storfjorden

Vil vi se autonome skip før vi får selvkjørende biler? Rolls-Royce, den maritime siden av selskapet, skal iallfall gjøre sitt.

Rolls-Royce har nemlig signert en avtale med Google som skal hjelpe dem til å videreutvikle sitt system for intelligent overvåking av omgivelsene. En slik overvåkning er en nødvendighet om man skal utvikle autonome kjøretøy ‒ eller skip.

– Denne avtalen er i tråd med vår uttalte strategi om å jobbe sammen med partnere for å gjøre fjernstyrte og autonome skip til virkelighet. Jeg er overbevist om at den maritime industrien har mye å lære gjennom å jobbe sammen med eksperter som Google, sier Asbjørn Skaro.

Han er direktør for Digital & Systems i Rolls-Royce i Møre, som er blant de ledende i skipsindustrien når det kommer til design, teknologi og utstyr.

Avtalen som ble signert i Sverige åpner for at Rolls-Royce kan ta i bruk Googles utviklingsplattform for maskinlæring, Cloud Machine Learning Engine. De skal videreutvikle systemet som bruker kunstig intelligens til å analysere omgivelsene til et skip. Systemet oppdager, identifiserer og følger objekter som et skip kan møte.

Saken fortsetter under Annonsen

– Intelligent overvåking av omgivelsene på sjø og i havn trengs for å utvikle autonome skip, men de er like viktige for dagens skip ved å gjøre dem tryggere og mer effektive å manøvrere for mannskapet. Gjennom samarbeidet med Google Cloud så kan vi gjøre disse systemene bedre, raskere – og dermed redde liv på havet, sier Karno Tenovuo, SVP Ship Intelligence i Rolls-Royce.

Maskinlæring er enkelt sagt et sett algoritmer, verktøy og teknikker som etteraper menneskelig læring for å løse spesifikke problemer.

I Norge har faktisk Rolls-Royce 2.300 ansatte innen den maritime industrien, og 1.600 av disse hører til i Møre. Og i forrige uke ble det klart at Storfjorden og tilhørende sidefjorder i Sunnmøre skal brukes som testområde for førerløse skip.

I det området finnes det 14 skipsverft og 20 rederier, og området brukes allerede av verftene til testing av fartøy.

Avtalen ble signert av Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og GCE Blue Maritime.

– Grader av autonomi for nærskipsfarten vil bli en realitet innen kort tid, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik.

– Da er det viktig at også myndigheten bidrar til at Norge deltar i utviklingsarbeidet. Kystverket deltar i denne utviklingen for å lære, og for å bidra med vår kompetanse. Ved å være en av de første landene til å drive uttesting i fullskala, har vi muligheten til å påvirke både regelverk og standarder for fremtiden, også internasjonalt, understreker hun.

Fra før av er Trondheimsfjorden åpnet for testing. Nye sjøstrekninger vil komme til om kort tid, for å legge til rette for uttesting av nye konsepter og fullskalaprogrammer relatert til autonome fartøy, opplyser Kystverket.

Spørsmålet blir dermed. Hva kommer først, autonome skip eller autonome biler?

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,391FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker