Annonse
Hjem Elbiler Test: Den beste elsykkelen til pendling

Test: Den beste elsykkelen til pendling

NAF har kjørt populære elsykler gjennom testkverna, og kommet fram til den beste elsykkelen til å pendle med.

Norges Automobilforbund har slett ikke noe imot sykler. Faktisk er de tilhengere av framkomstmiddelet med to hjul og muskelkraft.

Eller, du trenger ikke lenger muskelkraft om du er en av de mange som befinner seg på en elektrisk variant.

Elsyklene er åpenbart kommet for å bli, og det popper opp stadig nye modeller. Det er nå flere titalls forskjellige elsykler på markedet, og det er ikke alltid like greit å ha oversikten over alle disse.

NAF har selvsagt fått dette med seg, og hjelper gjerne til. Sammen med svenske Testfakta har de kjørt åtte populære elsykler som kan brukes til pendling gjennom kverna, og kommet opp med en rangering.

Saken fortsetter under Annonsen

Testgjengen fant flere ting som ikke var helt bra, som for eksempel håndtak som løsnet, elsyklel som kanskje var litt vel ivrig (les: for høy fart) og samme type batteri med forskjellig rekkevidde.

Elsyklene som ble testet ligger i prisklassen mellom 19.000 kroner og opp til drøyt 30.000 kroner, og akkurat i denne testen er den dyreste den beste.

Det ble Haibike Sduro Trekking 6.0, som faktisk får toppkarakter på alle testens kategorier. Godt gjort!

Sammen med Merida hadde den testens sterkeste batteri som også gir lang rekkevidde, og var også best i bremsetesten og oppnådde god score på kjøreegenskaper.

‒ Testen viser at det er lurt å bruke litt ekstra penger for å få en drifts- og trafikksikker pendlersykkel, slår Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i NAF, fast.

Han mener det er en god grunn til at folk er villige til å legge litt ekstra i potten når det kommer til elsykkel:

‒ Elsykkelen kan erstatte behovet for en bil nummer to, mener Sødal.

NAF gjennomførte også en elsykkel-test i fjor, og da var det de billigere modellene som fikk kjørt seg. Vinneren ble White SC-E Comp, som også var med i årets testrunde.

Men nå gikk det litt mer trått for den billigste av testsyklene, mye på grunn av den slet i regnvær. I vanntesten ble det fuktighet i displayet til girene, og håndtakene ble løse når de ble våte.

‒ Løse håndtak er ikke bra fordi man risikerer å miste grepet på sykkelen, påpeker Sødal.

‒ Når det er sagt, er dette en sykkel der man får mye for pengene i form av at den er lett å manøvrere og god å kjøre, understreker han.

En ting NAF bet seg merke i under fjorårets test var dårlige bremser. I år var ikke dette et utpreget problem, selv om det var stor forskjell på bremsekraften på de ulike elsyklene. Her pekte Haibike seg ut som vinneren, og den stoppet raskere enn de andre ved bruk av samme håndkraft.

Rekkevidde er selvsagt viktig, og det er ikke gitt at samme batteri gir lik rekkevidde.

‒ Det er mange faktorer som spiller en rolle for rekkevidden ut over batteriet, som motorens effektivitet og drivkraft, rullefriksjonen i hjulene, friksjon i kulelagrene og hvilken type gir sykkelen har, men også hvor mye support motoren faktisk gir, sier Hannes Brändlein, testleder på Velotech.

White SC-E Comp ble rekkeviddekongen når det brukes maksimalt elektrisk assistanse på rett plan, og klarte faktisk 30 kilometer mer en Cube Cross Hybrid 400 til tross for at de er utstyrt med det samme batteriet.

Så hvor langt kan du «sykle» med White? Jo, om det er helt flatt går den 101 kilometer på flat mark med maks elassistansen, og 187 kilometer på minimum assistanse. Med 6 prosent motbakke og maks elassistanse stopper den dog etter 21 kilometer.

En av syklene var enkelt og greit litt for ivrig. Crescent ELder ble rett og slett disket av testjuryen ettersom den passerte den lovlige hastigheten på 25 km/t med god margin. Faktisk passerte den også 30 km/t, og vibrerte dessuten når den kom opp i høy hastighet. Testlaboratoriet Velotech mener at den egentlig burde vært klassifisert som moped.

Testen avslørte stor forskjell mellom de ulike syklene, med Haibike på topp med 4,7 poeng og den ivrige Crescent på bunn med 3,5 poeng.

‒ Vår oppfordring er å være grundig og lese tester når man velger elsykkel. Skal du bruke den til pendling hver dag, er selvsagt bremsene viktige. Men også motor, batteri og at andre deler holder god kvalitet gir deg en god hverdagsreise på to hjul, avrunder Nils Sødal.

Her er resultatene, og les mer om hver av syklene ved å klikke på modellnavnene i tabellen:

1 Haibike Sduro Trekking 6.0 4,7 poeng
2 Ecoride Verve S1 4,1 poeng
2 Merida Espresso Steps 300 EQ Sport 4,1 poeng
2 Scott E-Sub Cross Park 4,1 poeng
5 White SC-E Comp 4,0 poeng
6 Batavus Zonar E-Go 3,9 poeng
7 Cube Cross Hybrid 400 3,7 poeng
8 Crescent ELder 3,5 poeng

Her kan du lese hele testen på naf.no.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,550FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker