Annonse
HjemElbilerTesla-sjefens taushet kostet 16 milliarder

Tesla-sjefens taushet kostet 16 milliarder

Onsdag presenterte Tesla sitt aller største kvartalstap noensinne, og da Elon Musk nektet å svare på spørsmål forsvant i tillegg enorme verdier.

La oss ta det rundt Tesla Model 3 først. Den modellen venter nemlig mange på, også i Norge.

Tesla ser ut til å ha løst de aller største problemene rundt den billigste Tesla-modellen, og klarte å produsere 2.270 slike biler i siste uka av april. Det er 20 mer enn de klarte i den andre uka av april, og de har lagt bak seg tre uker på rad med mer enn 2.000 Model 3. Det går med andre ord den riktige veien.

Planen videre er å produsere 5.000 Model 3 innen slutten av juni, og når det skjer starter jobben med andre modellvarianter som den med kortere rekkevidde og den med firehjulstrekk. Målsetningen er å produsere 10.000 Model 3 i uka.

Saken fortsetter under Annonsen

Med en høyere produksjonstakt kommer også inntektene, og Tesla sier at de går fra tap i første kvartal, til rundt å gå i balanse i andre kvart før de begynner å tjene penger på modellen i tredje kvartal.

Elbilprodusenten sa også at Model 3 er den kvalitetsmessig beste bilen de har bygd, mye takket være en bred automatisering rundt produksjonen. All robotteknologi som er tatt i bruk har også medført til å bedre sikkerheten i produksjonslokalene, et område Tesla har fått kritikk for de siste månedene.

Men det var de positive nyheten fra onsdagens kvartalsframleggelse, selv om tapet i første kvartal ikke var så ille som analytikerne hadde spådd.  

Rett etter at tallene ble kjent steg faktisk aksjekursen noe, selv etter et tap på 5,7 milliarder kroner ‒ selskapets høyeste noensinne i løpet av et kvartal. Det viser hvor stor tro markedet har på Teslas forretningsplan.

Ifølge Reuters taper nå Tesla 183.000 kroner før skatt på hver av bilene de lager, og de må åpenbart snu den trenden snart.

Men det var faktisk ikke det største problemet.

Det oppstod under pressekonferansen med Tesla-sjef Elon Musk, og som knuser ordtaket som sier at «taushet er gull». Her ble det nemlig «taushet er tull».

Først ble Musk spurt om hvor stort kapitalbehovet var.

‒ Unnskyld meg, men det var et kjedelig spørsmål. Neste, var svaret.

En analytiker vill vite hvor stor prosent av de som har reservert Model 3 har begynt å konfigurere bilene med ekstrautstyr, noe som er viktig med tanke på lønnsomheten rundt hver av bilene som selges. Da fikk Musk nok.

‒ Disse spørsmålene er så kjedelige. De tar livet av meg, svarte Musk.

Til slutt fikk en 25 år gammel Youtuber sjansen, og spurte om selvkjørende biler og slike ting. Da tente Musk til igjen, og svarte mer enn villig på flere oppfølgingsspørsmål fra 25-åringen.

Men den type arroganse som Musk viste likte ikke markedet i det hele tatt. Og han ble straffet steinhardt.

Aksjekursen til Tesla føk rett ned med 5 prosent, og verdier for 16 milliarder kroner forsvant som dugg for solen.

Det ble altså en meget kostbar lærepenge for Musk, som nok helt sikkert er litt mer ydmyk under den neste pressekonferansen.

Følg bil24 på facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse