Annonse
HjemElbilerTesla fjerner biler fra Musk-bonus

Tesla fjerner biler fra Musk-bonus

Tesla har aldri klart å nå produksjonsmålene sine, og nå fjerner de også bilene i en ny bonus til Elon Musk.

For nå er det kun markedsverdi som gjelder.

Elon Musk er en av grunnleggerne av Tesla, men han er også administrerende direktør i selskapet som først og fremst produserer elbiler.

I 2012 inngikk han et bonussystem med ti forskjellige mål. Hvert mål ville utløse bonus, og Musk drev selskapet så bra at han innfridde ni av de ti målene.

Saken fortsetter under Annonsen

Det siste gjaldt selve produksjon, og som de fleste har fått med seg har dette vært akilleshælen til Tesla. De klarer ikke å produsere nok biler.

Nå har styret jobbet med et nytt bonussystem for Musk i et halvt år, og kommet fram til en ny plan som inneholder 12 bonusmål for ti år framover. Hver gang Tesla innfrir et av målene får Musk aksjeopsjoner på én prosent, og han vil ikke motta ytterligere lønn eller kompensasjon. Han må være administrerende direktør for at bonus skal slå inn.

Den tidligere bonus inneholdt blant annet bygging av Model X og Model S, og antall biler solgt totalt. Tesla klarte ni av de 10, men det siste produksjonsmålet med antall biler røk.

Og kanskje klok av skade inneholder altså ikke den nye bonusplanen noe slikt. Nå går det på inntekter og markedsverdi. Altså hvor mye Tesla er verd og dermed også hvor mye aksjene er verd og hvor mye de tjener.

For hvert mål så mottar han en opsjon på 1 prosent av aksjene, noe som tilsvarer 1,69 millioner aksjer. Musk er allerede Teslas største aksjeeier, og vil i teorien kunne motta aksjer verd over 400 milliarder kroner om alle målene innfris.

Men det er hårete mål.

Markedsverdi i dag er på 464 milliarder kroner (59 mrd dollar). Den skal først opp på 787 milliarder (100 mrd dollar), før den deretter må øke med 393 milliarder (50 mrd dollar) for at hver bonus skal utløses.

Det aller siste lyder på 5 119 milliarder kroner (650 mrd dollar), og hadde per i dag vært verdens fjerde største bak Apple, Microsoft og Alphabet (Google). Det er også evigheter foran de største bilprodusentene per i dag, og mer enn ti ganger mer enn dagens markedsverdi.

Slik er systemet (klikk på bildet for større versjon):

Forslaget fra styret må godkjennes av aksjeeierne i et ekstraordinært møte i mars, hvor Elon og broren Kimbal Musk frastår fra å stemme.

Tesla sliter med å få fart på produksjonen, og flere analytikere har tippet at Tesla kun klarer å produsere rundt 100 000 biler i 2018, noe som ligger rundt det samme som de klarte i 2017.

Verst er det for Model 3, som visstnok over 400 000 kunder står i kø og venter på. Tesla endte opp med i underkant av 3 000 slike i 2017, og klarer ikke å få skikkelig fart på den produksjonen.

Kanskje ikke rart at produksjons-bonus ble fjernet?

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse