Annonse
Hjem Nyheter Ta deg en kaffepause! ☕

Ta deg en kaffepause! ☕

1. oktober er verdens kaffedag, og en kaffepause bak rattet er faktisk viktigere enn du kanskje tror.

Landene lengst mot nord er også de som er mest kaffetørste, til tross for at vi er lengst unna de originale kaffebønnene.

Ifølge World Atlas er danskene på 4. plass over de mest kaffetørste med 8,7 kilo per innbygger, deretter følger islendingene med et solid årlig inntak på 9 kg.

Her i Norge slurper vi i snitt i oss 9,9 kilo i året, og vi er det nest mest kaffetørste landet i verden. Og med tanke på prisnivået vi har, er muligens nordmennene de som bruker aller mest penger på det svarte flytende gullet i løpet et år.

Våre naboer i øst topper lista, og finnene super i seg hele 12 kilo kaffe i året.

Saken fortsetter under Annonsen

Tyskerne er ikke så glade i kaffe, men nøyer seg med 5,5 kilo. Men det er likevel ganske så mange liter, og i snitt drikker tyskerne faktisk 164 liter kaffe i året.

Så det er kanskje ikke rart at Mercedes har et kaffesymbol blant instrumentene?

Vel, Mercedes oppfordrer ikke å drikke kaffe, men at man faktisk skal ta seg en pause bak rattet.

‒ «Ta en pause» kunne ikke vært gjort enklere og mer internasjonalt forstått enn med en illustrasjon av en kaffekopp, sier Klaus Frenzel.

Han er leder av UX Design, og det er disse som er ansvarlig for designet til brukergrensesnittet i Mercedes-modellene.

‒ Den vennlige framtoningen av dette varslet er et annet positivt aspekt. Vår visjon er tross alt å gi en fullstendig opplevelse i bilen. Vi vil at føreren føler seg helt som hjemme. Det er også viktig i en kompleks digital verden å gjøre ting enklest mulig å forstå.  

De fleste har blitt trøtt og sliten når de har kjørt bil, og faktisk er dette et megastort problem. Det er antatt at bare i USA i 2013 var det 72.000 ulykker knyttet til at føreren var trøtt, og dette forårsaket faktisk at så mange som 800 personer omkom.

I Tyskland viser ferske tall at trøtthet var ansvarlig for 0,7 prosent av ulykker med personskader i 2018, og rundt 1,2 prosent av alle dødsulykkene.

Det er altså svært viktig å ta seg en pause om øyelokkene begynner å bli tunge.

Heldigvis har også bilindustrien tatt tak i dette, og det kommer stadig nye ting som holder oss våkne og gir beskjed om vi blir trøtte.

‒ Å forhindre stressrelaterte ulykker og forbedre førerens tilstand er en av de viktigste tingene i sikkerhetsutviklingen vår, sier Michael Hafner, leder for Driving Technologies and Automated Driving i Mercedes.

‒ Hjelpesystemer som Attention Assist, som støtter føreren, hjelper til med dette. I 2009 presenterte Mercedes-Benz verdens første søvnvarslingssystem, og introduserte det som standard i E- og S-klasse. Det er nå standardutstyr i alle våre personbiler, forklarer han.

Mercedes har altså ført an på dette området, og snart må alle følge etter. EU har nemlig bestemt at dette skal være standard for alle bilene fra 2022, noe som vil gjøre trafikken sikrere.

Så hvordan fungerer systemet?

I 2009 kunne Attention Assist gjenkjenne typiske tegn for trøtthet og gi et varsel. Systemets sensorer observerte førerens oppførsel ‒ og da spesielt rattbevegelser ‒ og kunne dermed tolke om føreren var trøtt.

Deretter kom det både lydvarsel og en blinkende beskjed på instrumentpanelet.

Attention Assist måler nå over 70 parametere som evalueres fortløpende, og systemet slår inn mellom 60- og 200 km/t.

Med årene har Mercedes utviklet dette til å bli enda mer presist, og etter tester med nærmere 700 førere oppdaget blant annet tyskerne at trøtte førere strevde med å holde seg midt i fila.

Dette kan skje allerede i tidlige faser, og før de farlige mikro-søvn-periodene slår inn. Så begynner du å vingle i veibanen er det kanskje på tide med en pause.

Kan vi i så fall anbefale en kopp kaffe?

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker