Annonse
Hjem Nyheter Syklistene vil vike mindre, men vegvesenet sier nei

Syklistene vil vike mindre, men vegvesenet sier nei

Så er vi i gang igjen. Syklistene vil ha samme vikepliktsregler som gående, men kan bare glemme det.

Statens vegvesen tror nemlig at det vil medføre høyere fart på syklistene, og dermed også flere ulykker.

– For oss er det viktig å ivareta trafikksikkerheten for alle som ferdes i trafikken. Å endre vikepliktsreglene vil føre til dårligere trafikksikkerhet for både gående og syklende, sier senioringeniør Tanja Loftsgarden, som arbeider med utforming av sykkelanlegg i Statens vegvesen.

Så hvordan er vikepliktsreglene for syklistene?

Syklister som befinner seg på sykkelvei, gang- og sykkelvei eller fortau, har vikeplikt når de skal krysse eller svinge inn på en annen vei, inkludert gangfelt. I slike tilfeller har ikke bilistene vikeplikt for de syklende.

Saken fortsetter under Annonsen

– Å gi syklister samme rettighet som gående på gangfelt vil kunne føre til at syklister holder høyere hastighet når de kommer fra gang- og sykkelvei eller fortau og skal krysse veien. Det kan skape en falsk trygghet for syklistene, som i verste fall kommer i høy fart uten at bilistene har mulighet til å oppdage dem i tide, forklarer Loftsgarden.

Men det finnes en åpning som gir syklistene forkjørsrett om det er trafikksikkerhetsmessig forsvarlig.

– Dersom sykkelveien er av god teknisk standard og med fysisk skille mellom gående og syklende, kan vi skilte og merke opp sykkelveien som forkjørsvei. Infrastrukturen må være på plass før man etablerer en slik regulering for syklister, presiserer Loftsgarden.

Vegvesenet understreker at de jobber med løsninger som skal gi syklistene bedre trafikkflyt, som for eksempel flere sammenhengende sykkelveier med god teknisk standard. Disse kan være egnet til å forkjørsregulere. Utfordringen er ifølge vegvesenet å få bygd flere sammenhengende sykkelveinett raskere.

De understreker også at trafikkreglene må være knyttet til veien, og ikke til trafikanten. Trafikkreglene skal i prinsippet gi plikter og rettigheter avhengig om hvor du befinner deg, for eksempel i veibane, sykkelfelt, gang- og sykkelvei, fortau osv.

«Syklister bør ikke ha egne vikepliktsregler, disse må være knyttet til hvor de sykler», heter det fra vegvesenet.

Norge følger dermed prinsippet vi finner i andre sammenlignbare land. I noen land har de riktignok kommet lenger med utbygningen av sykkelveinett, men foreløpig mangler norske veier en slik infrastruktur. Det gir en dårlig framkommelighet for syklistene, og bidrar også til uklarhet om trafikkreglene. 

«Det å endre vikepliktsreglene er blitt vurdert flere ganger de senere årene. Konklusjonen har vært at det ikke er trafikksikkerhetsmessig tilrådelig å endre disse reglene», heter det fra Statens vegvesen.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,645FansLik
73FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker