Hjem / Forbruker / Sykkelvei i gågater åpner for krangler
Sykkelveien nord i Torgata i Oslo skal deles med fotgjengere. Det skaper trøbbel. (Foto: Bil24)
Sykkelveien nord i Torgata i Oslo skal deles med fotgjengere. Det skaper trøbbel. (Foto: Bil24)

Sykkelvei i gågater åpner for krangler

Temperaturen mellom syklister og bilister kan være høy, men hva med syklister og fotgjengere?

For å finne ut det har transportøkonomisk institutt (TØI) sjekket en av de mest travle gatene hvor syklistene og fotgjengere deler veien, nemlig Torggata i Oslo sentrum. De har også overvåket Brugata mot Grønland.

Annonse

Dette har TØI gjort på oppdrag fra Bymiljøetaten i Oslo kommune.

Formålet var å finne ut hvor mange interaksjoner og konflikter det oppstår. Med interaksjon menes det at en eller flere trafikanter har måttet endre kurs eller fart på grunn av en annen trafikant, mens en konflikt er definert ved at en eller flere har måttet bråbremse eller svinge brått unna.

Norge er litt spesiell ettersom det er lov å sykle (sakte) i gågatene, noe det normalt ikke åpnes opp for i andre europeiske land. Men tross at nettopp det åpner for mulige konflikter, viser studiene til TØI at det er relativt få konflikter i rene gågater.

Ifølge dem oppstår det mer konflikter dersom fotgjengerne og syklistene har ulike forventninger og oppfatninger om hva slags gate man befinner seg i.

Nettopp en slik løsning har Oslo kommune gått for i nordre del av Torggata, den delen som strekker seg mot Akerselva. Der er det både en sykkelvei og et fortau, og ikke overraskende skaper det forvirring.

Annonse

«Syklistene oppfører seg følgelig som om de har retten til gatearealet her, mens fotgjengerne oppfører seg som om det er en gågate. Dermed oppstår det mange flere konflikter her enn i gågatedelen lenger syd (v/Eldorado) der begge parter er innforstått med at gaten er en gågate. Her sykler syklistene sakte og viker for fotgjengerne», heter det i rapporten om undersøkelsen.

Ettersom Torggatas del mot Karl Johans gate er folksom, så skjer det mange interaksjoner der. Men konfliktene er lave, helt nede i 0,3-0,4 prosent og betraktelig lavere enn sykkelgatedelen lenger nord i gata.

Sykkelveien nord i Torgata i Oslo skal deles med fotgjengere. Det skaper trøbbel. (Foto: Bil24)
Sør i Torggata går det bedre, for her er det kun gågate.

TØI konkluderer med at det fungerer greit mellom syklister og fotgjengere i gågater hvor de syklende ferdes på fotgjengerens premisser, men legger til at verken fotgjengerne eller syklistene syns det er en god løsning.

Følg bil24.no på Facebook

Les også:

Les også:

Les også:

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Toyota RAV4 er som mange nye biler fra den japanske produsenten basert på plattformen TNGA. (Foto: Toyota)

Hva betyr egentlig en plattform?

Et av moteordene i bilindustrien er plattform, noe som ofte nevnes når det lanseres en …

Én kommentar

  1. Anne-Mette F. Thorsen

    Situasjoner med konflikter reduseres fordi syklistene er de sterke som har makten. De er raske, farlige og ofte illsinte. Gående som er redde for syklistene og skader holder seg hjemme. Litt som ulven og sauene i Hedmark. Ingen idiot har sauer i ulverike områder. Gående med skader eller funksjonshemming eller redsel for syklistenes oppførsel holder seg hjemme. På Bekkestua er det umulig å være gående og mange tør ikke gå ut, likeledes i gågater med syklister.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *