Hjem / Nyheter / SUV’en som runder 300 km/t
Maserati Levante Trofeo er ikke som andre SUV-modeller. (Begge foto: Maserati)
Maserati Levante Trofeo er ikke som andre SUV-modeller. (Begge foto: Maserati)

SUV’en som runder 300 km/t

Stadig flere av sportsbilprodusentene kommer med ekstremene SUV-versjoner, noe som i høyeste grad inkluderer Maserati. Se video.

Den italienske produsenten kom med SUV-modellen Levante i 2016, og har siden den gang sluppet flere versjoner av bilen.

Annonse

Den sjette og siste er Levante GTS med 550 hestekrefter og debuterte i forrige uke. Men det er ikke den råeste.

Under den internasjonale bilutstillingen i New York tidligere i år løftet de nemlig sløret av Levante Trofeo, en sportsbil fordekt som en SUV. For her har de virkelig gått inn for å viske ut grensene mellom en sportsbil og en SUV ‒ Sport Utility Vehicle.

Tar vi en titt under panseret finner vi en 3,8-liters twinturbo V8 signert selveste Ferrari. Ut av denne har vridd 590 hestekrefter og et dreiemoment på 730 Nm ‒ en av de kraftigste motorene uansett Maserati-modell. Omregnet til hk-per-liter yter denne altså 156 hestekrefter per liter, noe ingen andre Maserati-motorer kan vise til.

I tillegg har den Maseratis intelligente firehjulstrekk-system kalt Q4, så hele pakken er laget for at det skal gå unna. Noe det da også gjør.

0-100 km/t tilbakelegges på 3,9 sekunder, mens toppfarten bikker 300 km/t og stopper ikke før den når 304 km/t.

Annonse

En slik SUV må naturligvis kunne bremse også, og det gjør Levante Trofeo fra 100-0 km/t på korte 34,5 meter.

Men det hjelper lite å ha en bil med slike krefter om den ikke klarer svingene. Maserati gjør nå det de kan for å overbevise oss om at det takler Trofeo, og har laget en video hvor en forretningsmann bytter ut findressen med kjøredress og kaster seg ut i en runde på en racerbane.

Her kan du se den i aksjon:

Hva en slik bil koster i Norge er ikke så godt å tippe, men autoxosport.no som selger Maserati-modeller har en brukt Levante Gransport S «Nerissimo» til salgs for 2,15 millioner kroner. Og Levante Trofeo er altså modellen to hakk over dette igjen.

Den nye Levante GTS har også 3,8-liters V8 fra Ferrari, men i den har de tatt ut 550 hestekrefter med det samme dreiemomentet på 730 Nm. Den gjør unna 0-100 km/t på 4,2 sekunder, og har en toppfart på 292 km/t. Så GTS-modellen forflytter seg greit den og, men den må altså finne seg i år være en lillesøster.

Her har du et bilde av den:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

En ny lynladestasjon er åpnet i Tyskland, og denne leverer 450 kW. (Foto: BMW)

100 km rekkevidde på under 3 minutter

BMW og Porsche har satt opp den aller første lynlade-stasjonen i prosjektet FastCharge, og her …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *