Annonse
Hjem Nyheter Superbilen alle trodde forsvant

Superbilen alle trodde forsvant

I 2006 kom det en ukjent superbil som satte alle de store navnene sjakkmatt. Etterkommeren skulle bli enda råere, men så ble det tyst. Før den plutselig dukket opp igjen i august.

SSC Ultimate Aero var superbilen med smått utrolige 1.287 hestekrefter kombinert med en vekt på under 1.300 kilo som skremte vannet av de etablerte tungvektere. Bilen gjorde unna sprinten til 100 km/t på 2,6 sekunder, og nåla stoppet ikke før den nådde 412 km/t.

Det skapte selvsagt bruduljer hos bortskjemte sportsbilprodusenter som ikke var vant til å få konkurranse fra noen helt ukjente.

Fra 2007 holdt Ultimate Aero rekorden som raskeste produksjonsbil i Guinness rekordbok, og var altså det råeste du kunne få fatt i. Intet mindre.

Selv den abdiserte talkshowkongen og bilgale Jay Leno har hatt en slik bil i sin digre garasje, og sjekk gjerne ut videoen helt nederst.

Saken fortsetter under Annonsen

Så hva i alle dager er dette for noe? tenkte nok de store guttene.

Den amerikanske gjengen bak Aero, SSC North America (tidligere kjent som Shelby SuperCars), skinte seg i sola helt til 2010. Da dukket Bugatti opp med sin Veyron Super Sport, og den ultimate aerodynamiske sportsbilen var ikke lenger den råeste.

Det smertet nok det lille selskapet i Washington, og planen for å hente rekorden tilbake ble lagt.

Prosjektet og bilen som skulle fødes ut av det hele fikk navnet Tuatara, og arbeidet med prototypen startet allerede i 2011.

Bilen skulle utstyres med en 6,9 liters V8 med twin turbo, og en 7-trinns kasse (både manuell og automat) skulle sørge for at kreftene fant veien til hjulene på raskest mulig måte.

De 1.369 hestekreftene som den skulle få skulle sende bilene enda raskere fra 0-100 km/t, og toppfarten skulle være godt over det Bugatti var frekk nok til å oppnå.

Det startet bra, og selskapet viste fram en prototype. Men noe skurret. De første bilene skulle vært levert i slutten av 2013 og i starten av 2014, men det skjedde ikke.

Og så ble det tyst fra firmaet.

I juni 2014 ble det rapportert at firmaet hadde finansielle problemer, og ryktene sa også at de skulle flytte til en ny fabrikk i 2015. Det skjedde ikke.

Det som faktisk skjedde i 2015 var at de avsluttet produksjonen av Ultimate Aero, og den siste modellen het Ultimate Aero XT.

Da var det allerede stille fra selskapet, faktisk så taust at de fleste trodde at den fete damen allerede hadde gjort sitt og at eventyret var over.

Men det var det ikke.

Det første livstegnet kom på Facebook i desember 2017, og var et bilde av en ny bil med teksten «The evolution is coming».

Evolusjon. Et nytt steg.

Deretter kom en ny logo, før nyhetene poppet ut av hatten som en trylletrent kanin i august i år.

For SSC Tuatara var slettes ikke noen fjern drøm, men faktisk en virkelighet ganske så nær oss.

Først dukket det opp en ny nettside. Deretter en kort video av en meget imponerende motor. Så enda et blikk på motoren, før de viste fram bilen under bilutstillingen Pebble Beach Concours d’Elegance. Alt skjedde innen en periode på 16 dager i august.

Og var Ultimate Aero en særs imponerende bil er Tuatara noen helt utenomjordisk.

For det SSC har jobbet med er noe helt eksepsjonelt, og selv svenske Koenigsegg bør være bekymret.

Bilen er ikke kun en hyperbil, men faktisk hakket over ‒ en megabil.

Denne hedersbenevnelsen er det ikke mange biler som har ‒ Koenigsegg Agera og Regera er to av de få som med rette kan kalles megabiler.

Betegnelsen tilfaller biler som er utstyrt med en motor som yter mer enn 1.000 kW, noe som tilsvarer 1 megawatt.

Kilowatt brukes ofte om elmotorer, og 1 kW tilsvarer 1,34 hk. 1 megawatt betyr dermed solide 1.341 hestekrefter.

Tuatara byr på langt mer enn det.

Motoren er ikke det man trodde for noen år siden, men en twin-turbo 5,9-liter V8 som er utviklet sammen med Nelson Racing Engines.

Ved å bruke drivstoffet E85 vrir dette elleville monsteret ut ufattelige 1.750 hestekrefter, og brukes den mer normale 91-oktanen er den fortsatt en megabil med sine 1.350 hestekrefter.

Formel 1-bilene når turtallsperra på vanvittige 15.000 r/min, så det er ingen i nærheten av. Men Tuataras rødlinje på 8.800 r/min er svært så imponerende, så dette er virkelig et beist.

Men det handler om mer enn en svær og potent motor. Det handler også om linjer.

Den forrige superbilen til SSC var designet ut fra luftmotstand og het da også Aero, og de aerodynamiske linjene er tatt enda et hakk med etterfølgeren. SSC sier selv at den har en luftmotstand på lave 0,279, mens rekordholdere som Bugatti Chiron har 0,36 og Agera kan skilte med 0,33.

Så kombinasjonen av en drøss med krefter og svært lite luftmotstand bør sende denne av gårde som en liten rakett.

Tuatara skal lages i 100 eksemplarer, og produksjonen er nå klar til å starte.

Så selv om konkurrentene har gitt mye lyd fra seg de siste årene, har SSC i det stille fulgt sin nye plan.

Bugatti, som slettet Ultimate Aeros rekord i 2010 da Veyron Super Sport ble klokket til en toppfart på 431 km/t, skrev seg i fjor på nytt inn i rekordboken med den nye hyperbilen Chiron. Den klarte 0-400-0 km/t på utrolige 41,96 sekunder.

Koenigsegg svarte med den latterlig raske Agera RS, som tok samme øvelse på 33,29 sekunder. Agera RS rasket like godt med seg fem rekorder, inkludert en topphastighet på 446,97 km/t.

Den forsvinner etter alle solemerker til Tuatara når den kommer. SSC sier nemlig at toppfarten befinner seg over 300 mph, altså over 482 km/t.

Hva mer den klarer vet vi ikke ennå.

Men vi vet at SSC på det nærmeste var glemt.

Og at de nå er tilbake med et brak.

Bare hør på denne lyden.

Vi lovet en video med Jay Leno sammen med den gamle rekordbilen Ultimate Aero. Og det akter vi å holde.

Så her kan du endelig se hvorfor det var så mye oppstyr rundt Ultimate Aero:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,219FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker