Hjem / Nyheter / Superbil? Hyperbil? Nei, megabil!
Koenigsegg Regera er hakket over hyperbil, nemlig en megabil. (Alle foto: Koenigsegg)
Koenigsegg Regera er hakket over hyperbil, nemlig en megabil. (Alle foto: Koenigsegg)

Superbil? Hyperbil? Nei, megabil!

I 2015 ble det avduket noe helt spesielt under motorshowet i Genève. Faktisk så spesielt at den fikk en ny benevnelse.

Og bilen, ja, den er faktisk norsk. Vel, litt norsk da. Selskapet bak «megabilen» Regera er nemlig Koenigsegg, stiftet av svenske Christian von Koenigsegg i 1993 da han kun var 22 år gammel!

Annonse

Etter hvert kom også en norsk «fartslegende» med på laget. Bård Eker er tidligere verdensmester i offshore, og eieren bak de lekre og kjappe båtene fra Hydrolift. Gjennom Eker Performance selger han også motorsyklenes svar på Ferrari, Ducati.

Man kan trygt si at den norske designeren liker fart.

Og nevnte vi at han faktisk er deleier i Koenigsegg?

Vel, nok om den saken.

Det norsk-svenske monsteret Regera fikk altså sin debut under Genève Motor Show i 2015, foran et måpende pressekorps. For konseptbilen var faktisk så «vill» at kundene sto i kø for å bestille den – under motorshowet!

Annonse

Ett år senere og med over 3.000 forandringer fra konseptbilen hadde den endelige Regera tatt form, slankere og mer potent enn konseptmodellen.

La oss tallene med en gang. For dette er ekstremt. Faktisk helt ellevilt. Eller sinnssykt om du vil.

Normalt sett snakker vi om 0-100 km/t. Her hopper vi rett til 0-300 km/t. Altså en toppfart kun de færreste oppnår. Den akselerasjonen går unna på 10,9 sekunder takket være de pluss 1.500 hestekreftene og over 2.000 Nm dreiemoment. Altså 10,9 sekunder!

La oss dra det enda lenger. Hva med 0-400 km/t? Ifølge Koenigsegg går dette på rundt 20 sekunder.

0-100 gjøres på 2,8 sekunder, mens 0-200 klokkes inn på 6,6 sekunder.

Hva om du cruiser i 150 km/t, men har heller lyst til å kjøre i 250 km/t? Dette er jo tross alt en megabil. Det tar deg da 3,9 sekunder å komme opp i den hastigheten…

Så hva i alle dager befinner seg under panseret på et slikt monster?

Ja, du gjettet rett. Det er en hybrid.

Se på bildet under. Det første du legger merke til er det svære eksosanlegget i midten. Vel, det er faktisk avkjølingsanlegget til elmotorene, mens eksosanlegget knapt nok kan sees og er den miderste av de tre skarpe bladene på hver side.

 

Bensinmotoren er en lignende som sitter i den ultraraske Agera RS, en 5-liters V8 twin turbo laget av Koenigsegg selv.

Men den i Regera er altså en hybrid og dermed sterkere enn Agera RS med sine utrolige 1.500 hestekrefter (Agera RS har 1.360 hk) ettersom den får hjelp av tre(!) elmotorer som til sammen har den nette vekt av 90 kilo. Det er en elmotor på hver av bakhjulene pluss en elmotor som spytter inn kraft via veivakselen.

Benevnelsen megabil stammer for øvrig fra antall hestekrefter, som ofte omregnes til kilowatt (kW). 1 kW tilsvarer 1,34 hestekrefter.

1.500 hk blir til 1.118 kW, eller 1,18 megawatt om du vil. Så der har du megabilen din.

Uten å bli for teknisk med spesialuttrykk så var Koenigsegg de første som kom med 800 volt i en produksjonsbasert bil. Batteripakken er på solide 4,5 kWh, og yter imponerende 525 kW og kan regenerere 200 kW.

Vekten er skalert ned til formel 1-standard, og batteripakken er ikke kun avhengig av den tradisjonelle luftkjølingen. Litium-ion-batteriene er pakket inn i kjølevæske som skal sørge for nedkjøling av alle kritiske elementer i batteripakkene.

Men det er mer teknologisk framtid i Regera. De har vraket den tradisjonelle girkassen, og patenterte noe de kaller Koenigsegg Direct Drive som kombinerer eldriftens «ingen gir» og forbrenningsmotorens «mange gir». Dette har aldri blitt gjort tidligere.

Denne teknologien gjør at de kan eliminere vekt, komplekse deler og mekaniske forsinkelser som en tradisjonell girkasse representerer.

Forenklet sagt har ikke Regera gir, men et noen fleksibelt utvekslingssystem hvor du i praksis starter i 7. gir og elmotorene drar bilen i gang. Det finnes riktignok hendler på hver side av rattet, men disse brukes ikke som man først skulle tro til å gire opp og ned med.

Venstre hendel brukes til å forsterkere regenereringen av bremseeffekten for ladning av batteriene, mens den høyre brukes til å aktivere den hydrauliske koblingen for en slags slurefunksjon. Dette for å unngå at bilen akselerer for raskt under normal kjøring.

Men hendlene brukes også til å gire, på en måte. Dra venstre hendel til deg og du rygger (kun elmotor), dra høyre hendel og du kjører framover. Dra i begge og du setter den i park.

Og uten giring går ting selvsagt raskere – og det er jo det Regera handler om.

Det er ikke spart på andre ting heller. Tørrvekten er 1.470 kilo, mens kjørevekten (vann, olje, bensin etc.) er på 1.590 kilo. Ikke overraskende er det karbon som sørger for den lave vekten, og selv felgene er av det lette materialet. Koenigsegg produserer for øvrig det aller meste selv i fabrikken i Sverige, inkludert karbonfelgene.

Svenskene sparer selvsagt ikke på noe når de skal lage 80 eksemplarer av en bil til 20 millioner kroner (uten avgifter).

For eksempel er det sensorer som sørger for at dørene ikke slamrer i fortauskanten og sidespeilene går også automatisk inn. Dørene kan også åpnes via nøklene eller en knapp i konsollen, og det er også wi-fi og trådløs ladning for mobilen. Pluss mye mer.

Den forrige modellen het Agera. Ordet er svensk og betyr «å handle/reagere».

Regera er også svensk. Det betyr å regjere.

Agera RS er riktignok kongen når det kommer til verdensrekorder, men er det også en mer en renspikket racer hvor svenskene har fokusert enormt på vekt.

Regera er megawatt-bilen som også passer godt til vanlig kjøring, og regjerer på de ordinære veiene.

Sjekk videoen under når den tidligere talkshow-kongen Jay Leno møter svenske Christian von Koenigsegg og diskuterer både Regera og Agera RS, og tar førstnevnte ut på en luftetur. Og så får du se de stilige dørene.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *