I fjor høst startet endelig utleveringene av Subaru Solterra, en av tre helelektriske søsken bygd på den samme plattformen. Den mest kjente av trioen er selvsagt Toyota bZ4X, som i likhet med Solterra allerede er på plass, mens Lexus RZ skal være på plass i løpet av sommeren.
Subarus utgave kommer, selvsagt, utelukkende med to elmotor og permanent firehjulsdrift, og er i dag tilgjengelig i tre utgaver ‒ Nordic, Limited og Sport.
-->
Alle tre har en systemeffekt på 160 kW (218 hk), en toppfart på 160 km/t og klarer 0-100 km/t på 6,9 sekunder.
Solterra er utstyrt med et batteri på 71,4 kWh, har rekkevidder som spenner seg fra 416 til 466 kilometer og kan lynlade opp til 150 kW. Og ting rundt både rekkevidde og lynlading har nå fått seg et løft.
For Subaru har tatt tak i noen av utfordringene elbilen har hatt, og kan by på sin første oppdatering.
‒ Vi er glade for all tilbakemelding vi har fått, sier Torbjørn Lie, daglig leder i Subaru Norge.
‒ Vi setter stor pris på den ærlige dialogen vi har med våre trofaste kunder og forhandlere, uten dem ville vi ikke fått på plass oppdateringen så raskt.
Den litt mer høyreiste elbilen er rett under 4,7 meter lang, og burde takle norske forhold veldig bra. Men i april ble det kun registrert 13 nye Solterra-biler her i Norge, og det store gjennombruddet lar vente på seg.
Men med en enda litt bedre elbil er sjefen optimistisk, og en humpete start passer jo på en måte bilen som trives i terrenget.
‒ Vi innrømmer at det har vært noen humper i veien, men heldigvis er vi i Subaru overlegen på fremkommelighet, sier Lie.
På samme tid som bilen oppdateres kjører også Subaru Norge en kampanje med 3 år/45.000 kilometer servicepakke på kjøpet, og hvor kunden kan velge mellom 1,49 prosent rente/0 kroner kontant de 3 første årene eller vinterhjul på 18-tommers aluminiumsfelger.
Her er oppdateringene, ifølge Subaru Norge:
Forbedret ytelse ved hurtiglading ved batterinivå over 80 prosent. Oppdateringen tillater også flere antall hurtigladinger per døgn. (Refererer til DC-lading fra 10 til 80 prosent med 150 kW lader.)
Forbedret estimat for rekkevidde ved at rekkeviddebufferen er gjort synlig for føreren i displayet.
Forbedret nøyaktighet i estimert rekkevidde ved bruk av klimaanlegg. Den forventede effekten bruk av klimaanlegget har på rekkevidden, er nå i tråd med de faktiske forholdene.
Forbedret rekkeviddeindikator med batteristatus i prosent både under kjøring og lading.