HjemNyheterStrengere kontroll av nybilene

Strengere kontroll av nybilene

EU-parlamentet overkjørte Tyskland, og har blitt enige om rammene rundt en ny typegodkjennelse av nybiler. Snart kan EU tilbakekalle biler og gi enorme bøter til bilprodusentene.

Det er ikke bare gigantiske bøter som har fulgt i kjølvannet av dieselgate, den store utslippsskandalen som ble avdekket i 2015.

- Annonse -

I Europa var EU raskt på ballen, og allerede i 2016 så det viktigheten med å komme med et strengere regelverk i forbindelse med typegodkjenning av bilene.

Men det har ikke vært en enkel sak. Flere av landene har vært svært så kjølige til de nye forslagene, og blant annet har den store bilprodusentnasjonen Tyskland strittet imot en rammeavtale som strammer skruen rundt denne godkjenning enda mer.

Floken er nå løst, og en ny ramme er spikret.

‒ Dieselgate har avdekket svakheter i vårt regelverk og markedsovervåkning. Vi vet at noen bilprodusenter har jukset og andre har utnyttet smutthull. For å få en slutt på dette må vi overhale hele systemet, sier Elżbieta Bieńkowska, ansvarlig for blant annet det interne markedet i EU-kommisjonen.

- Annonse -

Etter nesten to år med forhandlinger har de altså kommet til enighet.

‒ Dette inkluderer at EU overvåker og har makt i framtiden. Kommisjonen kan utføre tester på bilene, utløse EU-brede tilbakekallinger og gi bøter opp til 300.000 kroner (30.000 euro) per bil når loven brytes, legger hun til.

Det nye er altså at det kommer et helt sett med nye regler som vil gjelder i EU og EØS. Dette gjelder både utslipp og implementering av nye sikkerhetsteknologi.

  • Kvaliteten på testingen som lar bilen komme på markedet gjennom bedre tekniske prøver
  • Markedsovervåkning for å kontrollere biler som allerede er på markedet, hvor medlemsland og kommisjonen kan utføre «på stedet»-tester for å avdekke svakheter på et tidlig stadie
  • Overvåke typegodkjennelseprosessen i medlemslandene hvor kommisjonen kan gjennomførte stikkprøver og inspeksjoner av landenes typegodkjennelsetester

Den nye avtale sier også at 1 av 40.000 biler skal sjekkes, og i mindre markeder skal minimum fem biler testes. EU-parlamentet ville at dette antallet skulle ligge på 1 av 30.000, mens blant annet Tyskland kjempet for 1 av 50.000 biler. De endte altså opp med et kompromiss.

- Annonse -

Minst 20 prosent av testene skal gjelde utslipp, og slike tester skal gjennomføres i realistiske kjøreforhold.

Rammeverket inkluderer også et punkt som gir EU muligheten til å gjennomføre uanmeldte inspeksjoner hos bilprodusentene, hvor de kan foreta tester av bilene.

Et annet poeng for EU er å lage relativt like regler i alle medlemslandene, slik at en fri flyt av biler over grensene forenkles.

De nye reglene innebærer altså mer tilsyn på EU-nivå, men det er fortsatt medlemslandene som har hovedansvaret for typegodkjennelse. EU vil derimot med de nye reglene ha en overordnet makt hvor de kan vurdere de nasjonale ordningene hvert femte år.

Det viktigste punktet som noen av landene klarte å hindre var et forslag om at bilprodusentene ikke lenger skulle kunne finansiere de nasjonale testlaboratoriene.

Hele avtalen tok altså nærmere to år, og må endelig godkjennes av de to partene, Europa-rådet og EU-parlamentet.

De nye reglene skal etter planen settes i kraft 1. september 2020.

En annen organisasjon, Euro NCAP, strammer også skruen rundt sikkerhetstester. Den europeiske organisasjonen tester nybilene, og gir antall stjerner basert på dette. Neste år blir det vanskeligere å oppnå fem stjerner ettersom de har kommet mye ny teknologi de siste årene, og blant annet vil det fokuseres mer på automatisk nødbremsing.

Men det er bare starten på en helt ny testsyklus hos Euro NCAP.

I 2020 innfører de tester som inkluderer førerovervåkning, automatisk nødstyring og autonom nødbremsing, og bilprodusentene får et helt nytt nivå å forholde seg til. Fem stjerner vil da sitte langt inne.

Enda mer viktig i disse elbil-tidene er at det kommer en ny standard på forbruk, utslipp og kjørelengde. Per i dag er denne kjent som NEDC (New European Driving Cycle), og testene gjennomføres på testrigger. Dette kan gi lite realistiske og svært forskjellige resultater, som for eksempel rekkevidden på en elbil. Elbilprodusenten oppgir dermed en rekkevidde som ikke er realistiske under normale kjøreforhold og som forvirrer forbrukeren.

En ny test kalt WLTC (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle) kom allerede 1. september. Fra den datoen måtte alle bilprodusentene teste i både NEDC og WLTC. Fra 1. september neste år er det WLTC som skal gjelde.

WLTC tar høyde for realistiske forhold, og skal også gjennomføres i virkelige forhold som tar høyde for vekt, aerodynamikk og rullemotstand. I dagens tester er for eksempel air condition og setevarmere slått av under testing, mens den nye skal gjennomføres med rundt 30 minutters kjøring.

Alle land i EU og EØS vil følge den nye standarden, mens USA hoppet av underveis.

Så snart kan vi stole mer på den oppgitte rekkevidden til elbilene også.

Og om sant skal sies; det skulle bare mangle.

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her