Annonse
Hjem Elbiler Statistikk viser at elbiler gjør trafikken farligere

Statistikk viser at elbiler gjør trafikken farligere

Det er litt av en brannfakkel som ligger i skadetallene til Gjensidige. De viser nemlig at elbiler er involvert i betraktelig flere ulykker enn nye dieselbiler.

Konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige går faktisk så langt at han sier at myndighetene nå legger til rette for at trafikken blir mer skadeutsatt.

‒ Konsekvensen av dagens avgiftspolitikk er flere ulykker på norske veier, konkluderer han.

Gjensidige har gjennomført en analyse der el- og hybridbiler sammenlignes med dieselbiler, og de viser klare tendenser. El- og hybridbiler er involvert i 20 prosent flere ulykker med personskader, og de materielle skadene er hele 50 prosent høyere med slike biler.

Dagens avgiftssystem som gjør at elbilene er avgiftsfrie uansett hvor mange hestekrefter en slik bil har, og dermed er det mulig å kjøpe en elbil med mange hundre hestekrefter mer enn en dieselbil til samme pris.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Det er en helt ny situasjon at biler med voldsomt mange hestekrefter er blitt mer tilgjengelig for folk flest, og all statistikk og erfaring viser at antall hestekrefter alltid har stor betydning for ulykkesrisikoen, påpeker Baastad.

Dette føler forsikringsselskapet på kroppen, ettersom de ofte må betale for reparasjonene.

Enda verre er det for de som blir skadd, og potensielt alvorlig skadd.

Norske myndigheter har som kjent en nullvisjon rundt trafikkdrepte, noe Stortinget har fulgt opp under arbeidet med Nasjonal transportplan. Der har de kommet med 136 punkter som skal få ned antall alvorlige ulykker, og visjonen er altså at ingen skal miste livet eller bli varig skadd i forbindelse med transport.

‒ Myndighetenes satsing på miljøvennlige biler er svært positiv, men Gjensidige ønsker at avgiftssystemet i langt større grad skal ta hensyn til motorstørrelse og trafikksikkerheten på norske veier, og dermed styrke arbeidet med nullvisjonen, sier Baastad.

Elbiler har den egenskapen at de har alle kreftene tilgjengelig helt fra null kilometer, noe vi blant annet ser på Tesla-modellene. Den raskeste Model S-modellen gjør 0-100 km/t på 2,7 sekunder, og dette er tall som kun de aller dyreste sportsbilene kan matche. Den er altså lynrask, men blir ikke straffet for dette med ekstra avgifter.

I løpet av årets fem første måneder mistet 33 personer livet i trafikken, og trenden er at stadig færre omkommer på norske veier.

Men antall alvorlig skadde har holdt seg på omtrent samme nivå de siste fem årene, hvor mellom 650 og 700 personer har blitt hardt skadd i trafikken hvert eneste år. I snitt blir altså nærmere to personer hardt skadd hver eneste dag hele året gjennom.

Følg bil24 på Facebook

1 kommentar

  1. Her er det vel forsikringsselskapene som må prise premiene etter risiko, ikke politikerne…..

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,830FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker