- Annonse -
HjemNyheterStadig mer teknologi

Stadig mer teknologi

Med stadig mindre (i størrelse) datakomponenter og sensorer dytter produsentene mer og mer teknologi inn i bilene, og det er snart bare fantasien som stopper hva som er mulig. Her er fem hjelpemidler vi for eksempel finner i Land Rovers Discovery Sport.

Sollysmåler

- Annonse -

Land Rover
Sollysmåler.

Ja, du leste riktig. Det finnes en duppeditt som måler sollyset! Land Rovers har en sensor på dashbordet som måler intensiteten på sollyset hvert 200 milisekund, for deretter å justere airconditon mot solvarmen som strømmer gjennom vinduet.

Systemet tar til og med høyde for hvor sola står på himmelen, slik at temperaturen i kupeen blir mest mulig behagelig. Også luftfuktighet måles, noe AC’en også kan justere.

Sjekker omgivelsene

- Annonse -

Land Rover
Hvordan er luften?

AC’en brukes til mer enn å justere tempen. Discovery Sport leveres også med todelt klimakontroll. Om systemet oppdager høy forurensning bytter det automatisk om til resirkulering.

Ikke overraskende har den regnsensor, men systemet registrerer også om det er dugg på ruten og iverksetter tiltak mot det.

Om du prøver å krysse en elv har den sensorer for det også. Ultrasoniske sensorer på undersiden av sidespeilene måler vannavstanden, og kontrollenheten kan kalkulere ut hvor dypt vannet er uavhengig av vinkelen til bilen. Resultatet blir vist på en skjerm, og en lydalarm går om man er på tur inn i for dypt vann.

- Annonse -

Stereokameraer

Land Rover
Et speil er ikke lenger bare et speil.

Stereokameraer montert ved siden av bakspeilet skanner veien for potensielle hindringer. Et 3D kamera dekker et 50 prosent horisontalt felt og rekker 50 meter framover.

Når en bil kommer i møte vil kameraene følge med og automatisk bremse ned om det er kollisjonsfare (kalt AEB på fagspråket). Kameraet leser også skilt og gir beskjed om du er for hard på gassen, og om du skifter felt uten å blinke (fy!) kan systemet riste i rattet som en advarsel. Kanskje å foretrekke framfor at kona kjefter?

Langlys-assistent

Land Rover
Mange biler har automatisk dimming. Land Rover er intet unntak.

Stereokameraet hjelper også til med lysbruken. Langlysene blir automatisk slått av om en møtende bil registreres, og Land Rover sier at det kun går 500 milisekund – raskere enn man klarer manuelt.

Autodimming baklys bruker to sensorer som automatisk justerer styrken slik at føreren bak ikke skal bli blendet. En framovervendt sensor i bakspeilet måler lyset tilgjengelig for føreren, mens en bakovervendt sensor skanner opp til 1.000 meter bakover for å måle lyset til biler som kommer bakfra.

For eksempel på en mørk vei kan sensoren framover lese at føreren kommer til å myse, og om den deretter registrerer en bil med sterk lys kommer bak vil speilet mørknes. I byer med mye lys vil speilet kun justere seg ørlite.

Fra fire til to hjul

Land Rover
Firehjulstrekk er også tohjulstrekk.

Discovery har firehjulstrekk, men over 35 km/t vil bakhjulsdriften automatisk opphøre. Men om systemet oppdager tap av grep eller føreren akselerer kan systemet bytte til firehjulstrekk i løpet av 300 milisekunder så sømløst at det er umulig å oppdage (ifølge Land Rover).

Systemet kan også finjustere dreiemomentet både på utsiden og innsiden av bakhjulene til å passe forholdene. Føreren kan se fordelingen av dreiemomentet på touchskjermen i bilen.

Land Rover
Land Rover Discovery Sport gjør som mange andre, nemlig å bygge videre på den teknologiske utviklingen.

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her