Annonse
Hjem Nyheter Stadig mer teknologi

Stadig mer teknologi

Med stadig mindre (i størrelse) datakomponenter og sensorer dytter produsentene mer og mer teknologi inn i bilene, og det er snart bare fantasien som stopper hva som er mulig. Her er fem hjelpemidler vi for eksempel finner i Land Rovers Discovery Sport.

Sollysmåler

Land Rover
Sollysmåler.

Ja, du leste riktig. Det finnes en duppeditt som måler sollyset! Land Rovers har en sensor på dashbordet som måler intensiteten på sollyset hvert 200 milisekund, for deretter å justere airconditon mot solvarmen som strømmer gjennom vinduet.

Systemet tar til og med høyde for hvor sola står på himmelen, slik at temperaturen i kupeen blir mest mulig behagelig. Også luftfuktighet måles, noe AC’en også kan justere.

Saken fortsetter under Annonsen

Sjekker omgivelsene

Land Rover
Hvordan er luften?

AC’en brukes til mer enn å justere tempen. Discovery Sport leveres også med todelt klimakontroll. Om systemet oppdager høy forurensning bytter det automatisk om til resirkulering.

Ikke overraskende har den regnsensor, men systemet registrerer også om det er dugg på ruten og iverksetter tiltak mot det.

Om du prøver å krysse en elv har den sensorer for det også. Ultrasoniske sensorer på undersiden av sidespeilene måler vannavstanden, og kontrollenheten kan kalkulere ut hvor dypt vannet er uavhengig av vinkelen til bilen. Resultatet blir vist på en skjerm, og en lydalarm går om man er på tur inn i for dypt vann.

Stereokameraer

Land Rover
Et speil er ikke lenger bare et speil.

Stereokameraer montert ved siden av bakspeilet skanner veien for potensielle hindringer. Et 3D kamera dekker et 50 prosent horisontalt felt og rekker 50 meter framover.

Når en bil kommer i møte vil kameraene følge med og automatisk bremse ned om det er kollisjonsfare (kalt AEB på fagspråket). Kameraet leser også skilt og gir beskjed om du er for hard på gassen, og om du skifter felt uten å blinke (fy!) kan systemet riste i rattet som en advarsel. Kanskje å foretrekke framfor at kona kjefter?

Langlys-assistent

Land Rover
Mange biler har automatisk dimming. Land Rover er intet unntak.

Stereokameraet hjelper også til med lysbruken. Langlysene blir automatisk slått av om en møtende bil registreres, og Land Rover sier at det kun går 500 milisekund – raskere enn man klarer manuelt.

Autodimming baklys bruker to sensorer som automatisk justerer styrken slik at føreren bak ikke skal bli blendet. En framovervendt sensor i bakspeilet måler lyset tilgjengelig for føreren, mens en bakovervendt sensor skanner opp til 1.000 meter bakover for å måle lyset til biler som kommer bakfra.

For eksempel på en mørk vei kan sensoren framover lese at føreren kommer til å myse, og om den deretter registrerer en bil med sterk lys kommer bak vil speilet mørknes. I byer med mye lys vil speilet kun justere seg ørlite.

Fra fire til to hjul

Land Rover
Firehjulstrekk er også tohjulstrekk.

Discovery har firehjulstrekk, men over 35 km/t vil bakhjulsdriften automatisk opphøre. Men om systemet oppdager tap av grep eller føreren akselerer kan systemet bytte til firehjulstrekk i løpet av 300 milisekunder så sømløst at det er umulig å oppdage (ifølge Land Rover).

Systemet kan også finjustere dreiemomentet både på utsiden og innsiden av bakhjulene til å passe forholdene. Føreren kan se fordelingen av dreiemomentet på touchskjermen i bilen.

Land Rover
Land Rover Discovery Sport gjør som mange andre, nemlig å bygge videre på den teknologiske utviklingen.

Forrige artikkelHer dreper fart to unge menn
Neste artikkelIdiot lager kaos

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,814FansLik
84FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker