Hjem / Nyheter / Spektakulær bil møter spektakulært landskap
Vi har kun en ting å si om dette. Vakkert! (Alle foto: Lamborghini)
Vi har kun en ting å si om dette. Vakkert! (Alle foto: Lamborghini)

Spektakulær bil møter spektakulært landskap

Vi har nå kommet så langt at en Lamborghini faktisk passer perfekt i det røffe terrenget på Island. Se bildegalleri og video.

Om noen hadde sagt at en Lamborghini hadde vært den perfekte bilen for å utforske Island med hadde vedkommende blitt stengt inne og festet med både stropper og reimer. For det ville vært galskap.

Annonse

Men nå er jo Lamborghini kjent for en ganske drøy dose italiensk galskap også da.

Den rasende oksen er berømt for ville biler som Countach og Diablo, modeller som passer bedre på catwalken i Milano enn i den ville naturen på Island.

Men, heldigvis eller uheldigvis, forandrer tidene seg, og i 1998 sikret Volkswagen-gruppen seg merket fra en investorgruppe i Malaysia. De plasserte Lamborghini under Audi-paraplyen, og der befinner italienerne seg fortsatt.

Tysk grundighet går ikke alltid hånd-i-hånd med italiensk pågangsmot, men sakte og ganske så sikkert har Volkswagen visket vekk den italienske galskapen til fordel for mer kommersielle produkter.

Nå skal vi ikke hevde at Lamborghini har gått bort fra de ekstreme sportsbilene, for det avkrefter raskt de to nåværende modellene Aventador og Huracán. To rendyrkete sportsbiler som helt klart ikke er designet for veiene på sagaøya.

Annonse

Men det kommersielle aspektet finner vi i Lamborghinis tredje modell.

Det er nemlig en SUV kalt Urus, en fjern slektning av konsernets andre imponerende SUV-modeller som Bentley Bentayga, Porsche Cayenne og Audi Q7 ‒ alle som en satt sammen på Volkswagen-gruppens MLB-plattform.

Vi snakker selvsagt om en SUV etter Lamborghinis hjerte, så her er det skarpe linjer og krefter så det holder.

Noen mener den er stygg som juling, andre mener den er tøffere enn toget.

Sjekk selv og gjør opp din egen mening:

Uansett om man liker designet eller ikke så er det en svært så imponerende sak signert Lamborghini. Ja, det kan vi nok takke både Audi, Porsche og Volkswagen for.

Urus er altså modellen hvor farten møter terrenget, noe som gir en del ganske så imponerende utslag.

Under panseret finner vi en V8 twinturbo aluminiumsmotor på 4-liter, og som yter 650 hestekrefter med et dreiemoment på 850 Nm og en 8-trinns automatkasse. Bilen veier 2.200 kilo, og vekt til kraft-forholdet blir dermed 3,38 kilo per hk.

Dette igjen gir 0-100 km/t på 3,6 sekunder, 0-200 km/t på 12,8 sekunder og en toppfart på 308 km/t. Bremsingen med de svære karbonkeramikk-bremsene går også unna. Fra 100-0 km/t bruker man kun 33,7 meter.

Det var farten, så hva med terrenget? For eksempel i denne ville islandske naturen:

Terrengoksen har fått seks kjøremoduser som fikser den utfordringen. Fem av dem er «Sabbia» ‒ sand, «Terra» ‒ jord (off-road), «Corsa» ‒ løp, «Strada» ‒ vei og den selvforklarende «Sport».

Den sjette og siste er som designet for Island, og Norge, og er kalt «Neve». Slå det ordet inn i Googles oversetter og ut kommer ordet «snø».

Så det finnes altså en Lamborghini som er designet for å kjøre på norske vinterveier.

Galskap!

Det meste andre er også på plass, så Urus står på ingen måte tilbake for nevnte Q7, Cayenne eller luksusvogna Bentyga for den sakt skyld.

For å vise at dette virkelig er en allrounder har Lamborghini dratt en haug av de til Island, hvor de har tatt seg en aldri så liten signingsferd. De tilbakela hele 900 kilometer på to dager, og fikk med seg det meste av det øya har å tilby.

En av de mest spektakulære bilene i verden møter altså et av de mest spektakulære landskapene i verden.

Sjekk ut den spektakulære videoen under, og vi bøyer oss både i hatten, støvet og snøen!

Glem ikke å se bildene under filmsnutten, for et vakrere bildegalleri kommer du garantert ikke til å se i dag.

Når vi tenker oss om så gjelder det også videoen.

For dette er bare vakkert!

Her er  bildegalleriet, og skal vi utforske Island vet vi iallfall hvilken bil vi ønsker oss. Så er det bare å håpe at ingen sperrer oss inne av den grunn!

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *