HjemNyheterSolberg klar for rally-comeback

Solberg klar for rally-comeback

Det er seks år siden Petter Solberg vinket farvel til den internasjonale rallysporten etter å ha blitt nummer 11 i Rally Spania. Nå er han tilbake i Katalonia, men ambisjonene er litt mer dempet nå.

Tilbake i 2012 kjørte Petter Solberg for Ford, og gjorde det brukbart. Men til tross for at han hanket inn hele fem 3. plasser det året, lot seieren vente på seg. Og den hadde han ventet svært lenge på.

- Annonse -

Den siste triumfen kom tilbake i 2005, og hver gang han lå an til noe stort dukket det opp en umulig Sébastien Loeb og ødela moro. Det ble hele ti 2. plasser på Solberg etter den siste seieren som kom under Wales Rally for 13 år siden.

Solberg endte på 3. plass totalt i 2012, og satte sluttstrek for rallykarrieren.

Han gikk over til rallycross, og etter ett år i EM var det klart for en splitter ny VM-serie for rallycross i regi av FIA, nemlig WRX.

Nordmannen hanket inn de to første VM-titlene der, og har siden blitt nummer 4 og 3 ‒ en posisjon han også holder foran avslutningen på årets sesong.

- Annonse -

Og rallycrossatsingen førte også til at laget hans ble en offisiell partner for Volkswagen, og i år kjører han og verdensmester Johan Kristoffersson en Polo R i WRX.

Bilprodusenten lager ikke kun privatbiler og har egne racingteam, de lager også racingbiler som de selger til private.

I 2016 kom de med en Golf GTI TCR som var laget for baneracing, og som de tilbydde private lag og personer.

Nå har de laget en for rally også, basert på samme grunnmodell som Solbergs rallycrossmonster på 600 hestekrefter.

- Annonse -

Volkswagen trakk seg ut av VM-rally i 2016, og da med stil. Regjerende verdensmester Sébastien Ogier hadde nemlig rattet en Polo R WRC til VM-tittelen.

Nå har tyskerne løftet løsninger fra denne inn i den nye Polo GTI R5, en rallybil innenfor R5-reglementet til FIA. Det betyr en 1,6-liters motor med 272 hestekrefter, og er altså hakket under de blodtørste WRC-bilene.

Denne selger altså Volkswagen til alle som kan tenke seg en ekte rallybil, og de vil gjerne vise den fram for potensielle kunder. Og hva er da bedre enn å hente inn en tidligere verdensmester ‒ en som til og med var med å teste prototypen under utviklingen.

Altså Petter Solberg.

Ettersom det er pause i WRX var timingen perfekt, så dermed er det bare å starte opp Spydeberg-ekspressen igjen og sette kurs for rally-VM.

Det skjer altså under helgens Rally Spania, som starter med en fartsprøve torsdag kveld.

‒ Spania var mitt siste WRC-rally i 2012, sier en rørt Solberg.

‒ Så det føles stort å være tilbake der. Spesielt med denne bilen og dette laget, legger han til.

Den nye Polo GTI R5 får testet seg skikkelig i Spania, ettersom runden både byr på grus og asfalt.

Her er bilen kjørt av Eric Camille, den andre føreren som Volkswagen har hanket inn:

For Solberg har ikke Katalonia vært en lykkeplass, og den eneste pallplasseringen der er en 2. plass i 2010. Men nå er ikke seieren det viktigste, noe han uansett ikke har muligheten til med en bil som har en langt svakere motor enn de råeste i sirkuset.

‒ Kombinasjonen med grus og asfalt kommer til å bli utfordrende for meg. For det er seks år siden jeg kjørte et WRC-rally. Uansett, på en eller annen måte kommer det til å bli en fantastisk helg ‒ med gamle venner og lidenskapelige fans i løypene, sier 43-åringen.

Årets WRC er meget spennende, og kampen om tittelen står mellom regjerende mester Ogier i en Ford Fiesta WRC og Andreas Mikkelsens lagkamerat i Hyundai, Thierry Neuville. Det skiller kun sju poeng mellom de to, og det er belgiske Neuville som har overtaket før de to siste rundene.

Men, for å si det snilt, kunne Neuville fått en bedre inngang på Rally Spania enn det han har fått.

Neuville klarte nemlig kunststykket å rulle med bilen på oppvarmingen kalt shakedown timer før det hele startet, og det blir nå et kappløp om laget klarer å få bilen i topp stand før det braker løs.

Ogier var raskest på shakedown, mens Loeb som nå konkurrerer mot Solberg i WRX også gjør en gjesteinntreden i rally, og i en Citroën C3 imponerte han stort med fjerde best tid, 1,1 sekunder bak landsmannen.

Solberg ble klokket inn til kun 2,3 sekunder bak Ogier, og var 10. raskest ‒ meget habilt kjørt av verdensmesteren fra 2003.

Rally Spania åpner med en 3,2 kilometer kort publikumsprøve torsdag (vises direkte på TV 2 Sport 2 fra kl. 18), før det kjøres seks etapper fredag, sju etapper lørdag og fire etapper søndag.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her