Annonse
Hjem Elbiler Snart må elbilene betale i bommen

Snart må elbilene betale i bommen

Hvor mange bommer er det mulig å sette opp i og rundt en by? Nærmere 100, viser det seg. Og snart må elbilene også betale.

Det er nesten ikke til å tro, men i og rundt Oslo kommer det nærmere 100 bomstasjoner med årene. Per i dag er det 29 bomstasjoner i hovedstaden, og det er ikke mulig å kjøre gjennom Oslo uten å måtte betale.

Men politikerne nøyer seg ikke med dette. Lang derifra.

I mars 2019 øker dette tallet til 82 bompunkter, og vi er ikke ferdig da heller.

Nye E18 gjennom Asker og Bærum på grensen til Oslo skal nemlig finansieres med bompenger. Det skal etter planen komme seks nye bompunkter i Sandvika, Fornebu og Lysaker i takt med at den nye veien blir bygd.

Saken fortsetter under Annonsen

Da er vi oppe i 88 bompunkter. Ikke 100, men jaggu ikke langt unna heller.

Og snart slipper heller ikke elbilene unna.

NRK skriver at det vil koste elbilene 30 kroner gjennom bommen om under ett år, 45 kroner i 2020 og 71 kroner i 2025 for elbiler som kjører fra Bærum til Oslo.

– Vi har vært klar over at elbilene etter hvert må betale bompenger, og det er varslet at det kommer flere bompasseringer, men totalsummen vil nok overraske mange, sier generalsekretær Christine Bu i elbilforeningen til NRK.

Fritaket for elbilene i Oslo forsvinner altså på samme tid som det kommer 53 nye bompunkter med toveis betaling. Stortinget har vedtatt at elbilene ikke skal betale mer enn 50 prosent av taksten for konvensjonelle kjøretøy når det gjelder bompenger, ferje og parkering, men det vil likevel svi for elbilistene.

For den nye E18 hvor den første strekningen mellom Lysaker og Ramstadsletta skal stå ferdig i 2025 kommer på toppen. Ifølge NRK vil totalbeløpet ende på 71 kroner i Oslo.

– Det er høye priser, og det er desto høyere for bensin- og dieselbiler, påpeker Bu.

Hun tror at mange blir tvunget over på alternative transportmidler.

– Det er kanskje også en del av målet, men gjør at vi må stille spørsmål ved om denne finansieringsløsningen er bærekraftig.

Hun frykter at et endret avgiftsmønster for elbilene vil føre til en endring i bilsalget.

– I Oslo og Akershus sier nesten halvparten at de ikke ville kjøpt elbil uten bomfritaket. En rabatt er veldig viktig for at folk skal velge en bil som fortsatt ikke er fullt ut konkurransedyktig, sier hun til NRK.

I fjor høst innførte Oslo nye bomtakster, og det koster nå 54 kroner for en bensinbil og 59 kroner for en dieselbil å kjøre inn i hovedstaden under rushtiden. Eldre større biler må punge ut med hele 193 kroner.

Og snart må altså elbilene også betale.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,818FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker