Annonse
Hjem Elbiler Snart må elbilene betale bomavgift

Snart må elbilene betale bomavgift

Elbilforeningen reagerer mot nye regler rundt bompengeavgiften som åpner for at elbiler skal betale i bommene.

Allerede i forbindelse med statsbudsjettet 2017 vedtok Stortinget i desember 2016 en nasjonal bindende regel om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn maksimalt 50 prosent av takstene for konvensjonelle kjøretøy når det gjelder bompenger, ferjer og parkering.

Dette følger nå regjeringen opp med at det nå lokalt kan fastsettes en takst opp til 50 prosent av det fossilbilene betaler for nullutslippskjøretøy i alle dagens bompengeanlegg, mens alle nye bomanlegg automatisk skal gi en takst på 50 prosent for elbilene.

Det vil altså si at om lokale politikere ønsker å åpne for bomavgift for nullutslippskjøretøy så kan de gjøre det, mens elbilene må betale halve avgiften for fossilbiler i kommende bomanlegg.

Og som vi har erfart mange ganger tidligere; er det mulig å innføre en avgift ‒ ja, så blir det også gjort.

Saken fortsetter under Annonsen

Norske incentiver rundt elbilene har vært en suksess om vi måler ut fra antall elbiler, og mange nordmenn rundt og i de store byene har kjøpt avgiftsfrie biler ut fra et økonomisk perspektiv. Det igjen betyr mindre kroner inn i kassa til både samferdselsdepartementet og de lokale kommunene.

Regjeringen ønsker åpenbart en bedre balanse rundt bilavgiftene, men Elbilforeningen mener at opptrappingen kommer altfor fort.

‒ Elbilene skal selvsagt være med å betale etterhvert, men vi må ha is i magen, og la elbilfordelene få lov til å virke i flere år ennå. En nedtrapping av elbilfordelene nå setter 2025-målet i fare. Vi klarer ikke å få til at hele nybilsalget skal være elektrisk i løpet av syv år, dersom vi trapper ned bruksfordelene for tidlig, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

De har sendt et brev til Samferdselsdepartementet hvor de foreslår en gradvis innføring basert på prosentvis hvor mange elbiler som passerer de forskjellige bompunktene.

‒ Vi foreslår et prinsipp for opptrapping basert på antall reelle elbil-passeringer i bommene, sier Bu.

De vil at prisen følger den prosentvise andelen elbiler, og foreslår to trinn i bommene ‒ først trinn når andelen elbiler har passert 25 prosent, og andre trinn når andelen elbiler passerer 50 prosent.

‒ Fritak fra bompenger er den fordelen flest peker på som avgjørende for å velge elbil. Det vet vi fra undersøkelsen Elbilbarometeret 2018, og derfor mener vi bestestemt at denne opptrappingen er for bratt og kommer for tidlig, og at den kan bremse den gode utviklingen, Sier Bu.

Elbilforeningens forslag med to trinn vil i så fall utsette bomavgiftene for elbilene en god stund framover.

Tall fra bomselskapene som Elbilforeningen videreformidler viser at det i april var det 15,9 prosent elbiler gjennom bommene i Oslo, 17 prosent i Bergen, 10 prosent i Trondheim, 8 prosent i Stavanger og Sandnes, 6 prosent i Porsgrunn og Skien, mens Harstad var den totale nullutslippsandelen på 3,6 prosent. Troms-byen skiller de dog ikke lette og tunge kjøretøy gjennom bommen, så elbilandelen kan være enda lavere der.

Totalt har Norge har akkurat passert 150.000 elbiler, mens det var registrert 2,7 millioner personbiler i Norge i 2017, viser tall fra SSB. Altså en elbilandel på rundt 5,5 prosent.

‒ Først når elbilandelen i et bomsnitt utgjør 25 prosent i årsgjennomsnitt, kan man begynne med en forsiktig opptrapping til 25 prosent betaling. Når andelen passeringer med elbil utgjør 50 prosent, er tiden inne for å innføre prinsippet om halv pris, sier Bu.

I april viser tall fra Opplysningsrådet for trafikk (OFV) at 25,7 prosent av alle nyregistrerte biler var nullutslippsbiler, mot 14,9 prosent i april 2017. Elbilforeningen frykter at denne utviklingen vil stoppe opp om det innføres bomavgifter for elbilene. Og de tenker spesielt på distriktene, hvor salget av elbiler fortsatt går relativt tregt.

‒ Det kan bli kritisk for utviklingen i de områdene av landet der fritak fra bompenger er den eneste bruksfordelen. I mange av de samme områdene gjenstår det samtidig svært mye i utbyggingen av hurtigladere, og her vil prisendringene kunne påvirke salget negativt, sier Bu.

Om Samferdselsdepartementet får det som de vil åpnes det for lokale bompengetakster for nullutslippsbilene allerede fra i år av.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,216FansLik
42FølgereFølg
73FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker