- Annonse -
HjemElbilerSnart må elbilene betale bomavgift

Snart må elbilene betale bomavgift

Elbilforeningen reagerer mot nye regler rundt bompengeavgiften som åpner for at elbiler skal betale i bommene.

Allerede i forbindelse med statsbudsjettet 2017 vedtok Stortinget i desember 2016 en nasjonal bindende regel om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn maksimalt 50 prosent av takstene for konvensjonelle kjøretøy når det gjelder bompenger, ferjer og parkering.

- Annonse -

Dette følger nå regjeringen opp med at det nå lokalt kan fastsettes en takst opp til 50 prosent av det fossilbilene betaler for nullutslippskjøretøy i alle dagens bompengeanlegg, mens alle nye bomanlegg automatisk skal gi en takst på 50 prosent for elbilene.

Det vil altså si at om lokale politikere ønsker å åpne for bomavgift for nullutslippskjøretøy så kan de gjøre det, mens elbilene må betale halve avgiften for fossilbiler i kommende bomanlegg.

Og som vi har erfart mange ganger tidligere; er det mulig å innføre en avgift ‒ ja, så blir det også gjort.

Norske incentiver rundt elbilene har vært en suksess om vi måler ut fra antall elbiler, og mange nordmenn rundt og i de store byene har kjøpt avgiftsfrie biler ut fra et økonomisk perspektiv. Det igjen betyr mindre kroner inn i kassa til både samferdselsdepartementet og de lokale kommunene.

- Annonse -

Regjeringen ønsker åpenbart en bedre balanse rundt bilavgiftene, men Elbilforeningen mener at opptrappingen kommer altfor fort.

‒ Elbilene skal selvsagt være med å betale etterhvert, men vi må ha is i magen, og la elbilfordelene få lov til å virke i flere år ennå. En nedtrapping av elbilfordelene nå setter 2025-målet i fare. Vi klarer ikke å få til at hele nybilsalget skal være elektrisk i løpet av syv år, dersom vi trapper ned bruksfordelene for tidlig, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

De har sendt et brev til Samferdselsdepartementet hvor de foreslår en gradvis innføring basert på prosentvis hvor mange elbiler som passerer de forskjellige bompunktene.

‒ Vi foreslår et prinsipp for opptrapping basert på antall reelle elbil-passeringer i bommene, sier Bu.

- Annonse -

De vil at prisen følger den prosentvise andelen elbiler, og foreslår to trinn i bommene ‒ først trinn når andelen elbiler har passert 25 prosent, og andre trinn når andelen elbiler passerer 50 prosent.

‒ Fritak fra bompenger er den fordelen flest peker på som avgjørende for å velge elbil. Det vet vi fra undersøkelsen Elbilbarometeret 2018, og derfor mener vi bestestemt at denne opptrappingen er for bratt og kommer for tidlig, og at den kan bremse den gode utviklingen, Sier Bu.

Elbilforeningens forslag med to trinn vil i så fall utsette bomavgiftene for elbilene en god stund framover.

Tall fra bomselskapene som Elbilforeningen videreformidler viser at det i april var det 15,9 prosent elbiler gjennom bommene i Oslo, 17 prosent i Bergen, 10 prosent i Trondheim, 8 prosent i Stavanger og Sandnes, 6 prosent i Porsgrunn og Skien, mens Harstad var den totale nullutslippsandelen på 3,6 prosent. Troms-byen skiller de dog ikke lette og tunge kjøretøy gjennom bommen, så elbilandelen kan være enda lavere der.

Totalt har Norge har akkurat passert 150.000 elbiler, mens det var registrert 2,7 millioner personbiler i Norge i 2017, viser tall fra SSB. Altså en elbilandel på rundt 5,5 prosent.

‒ Først når elbilandelen i et bomsnitt utgjør 25 prosent i årsgjennomsnitt, kan man begynne med en forsiktig opptrapping til 25 prosent betaling. Når andelen passeringer med elbil utgjør 50 prosent, er tiden inne for å innføre prinsippet om halv pris, sier Bu.

I april viser tall fra Opplysningsrådet for trafikk (OFV) at 25,7 prosent av alle nyregistrerte biler var nullutslippsbiler, mot 14,9 prosent i april 2017. Elbilforeningen frykter at denne utviklingen vil stoppe opp om det innføres bomavgifter for elbilene. Og de tenker spesielt på distriktene, hvor salget av elbiler fortsatt går relativt tregt.

‒ Det kan bli kritisk for utviklingen i de områdene av landet der fritak fra bompenger er den eneste bruksfordelen. I mange av de samme områdene gjenstår det samtidig svært mye i utbyggingen av hurtigladere, og her vil prisendringene kunne påvirke salget negativt, sier Bu.

Om Samferdselsdepartementet får det som de vil åpnes det for lokale bompengetakster for nullutslippsbilene allerede fra i år av.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her