Annonse
HjemNyheterAudi viser fram ny toppmodell

Audi viser fram ny toppmodell

Audis SUV-familie består per i dag av fire modeller, men snart får de et nytt overhode ‒ Q8. Se video!

Den tyske produsenten har heldigvis gjort det enkelt for forbrukerne, og skal ha all ære for nettopp det. De kaller rett og slett modellene sine for en enkel bokstav etterfulgt av et nummer, og de minste starter med nummer 1.

A1 er den minste personbilen, og A8 den største. Enkelt og oversiktlig.

SUV-modellene starter med bokstaven Q, og består i dag av Q2, Q3, Q5 og Q7 ‒ familiens storesøster enn så lenge.

Saken fortsetter under Annonsen

For de har Q8 på gang, og den lanseres på det europeiske markedet i løpet av tredje kvartal. Se video og bilder lenger nede.

‒ SUV-er står høyt i kurs i vårt marked, og allerede første gang bilen ble vist som konsept våknet interessen for Audi Q8 i Norge. Denne bilen er som skapt for norske forhold, og den kommer til å bli lagt merke til på veien, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge. 

Men selv om Audi gjør det enkelt med nummer-modellene, kan størrelsen av og til lyve. Q8 er faktisk både kortere og lavere enn søsteren Q7, men også bredere. Målene til Q8 er 4,99 meter lang, 2,00 meter bred og 1,71 meter høy, mens Q7 for eksempel er 5,05 meter lang og 1,96 meter bred.

Som søsteren får også den nye Q8 singelframe-grillen, og Audi har også hentet flere detaljer fra den originale Audi Quattro som skal gjøre uttrykket mer sportslig og kraftfullt. Dette understrekes av skarpe linjer, store luftinntak foran og noe svære hjulbuer hvor det faktisk er plass til felger helt opp til 22-tommers størrelse.

Som de fleste andre nyere SUV-modeller har også Audi Q8 et tak som skjærer nedover bak, noe som gir elegante linjer når man ser den fra siden.

Akselavstanden er som Q7 på nærmere tre meter, noe som rydder plass til en romslig kupé hvor plassen ikke bør by på noe problem. I tillegg kan de tre baksetene justeres på langs, og legges de ned blir bagasjerommet på solide 1.755 liter.

Modellen leveres med LED-lykter som standard, men det er også mulig å få HD Matrix LED som ekstrautstyr. Her er både de tredimensjonale kjørelysene og baklyktene digitale. Lysstripen som binder baklysene sammen er også inspirert av originale Audi Quattro.

Q8 får også Audis mildhybrid-system på 48 volt, og bilen regenererer strøm på opptil 12kW ved bremsing, og lar deg kjøre på ren strøm i lengre perioder i gitte kjøresituasjoner. Dette gir mindre forbruk og mindre utslipp.

Audi Norge opplyser at Q8 har helmekanisk midtdifferensial som fordeler kreftene til front- og bakaksel med en fordeling på 40:60 som standard. Ved behov flyttes mesteparten av kreftene til akselen med best grep.

Takket være et kort overheng, altså det som henger foran forhjulene og bak bakhjulene, kombinert med en bakkeklaring på 25,4 centimeter, bør det være fullt mulig å kjøre denne også der veien slutter.

Det er også mulig å få adaptiv fjæring til Q8, noe som betyr at det er mulig å justere bakkeklaringen med 9,0 centimeter. Se når bilens justeres i videoen litt lenger ned.

Annet ekstrautstyr inkluderer firehjulsstyring hvor bakhjulene kan svinges fem grader, noe som skal gi en mer smidig og stabil kjøreopplevelse.

Innvendig har Audi lagt vekt på at symbolene i MMI-berøringsdisplayet er enkle å forstå, slik at det blir lett å finne fram i menyen. Q8 har to skjermer, en på 10,1 tommer som kontrollerer infotainment-systemet og navigasjon, mens en 8,6 tommers skjerm under den største skjermen kontrollerer luftanlegget og andre slike ting.

Q8 får også stemmestyring og Audis virtuelle cockpit, samt en rekke assistenter som adaptiv kjørekontroll, kryssvarsler og filassistent.

Bilen er relativ stor, og det kan medføre utfordringer når den skal parkeres. Den bekymringen kan du bli kvitt i 2019, for da blir også parkeringsassisten via en app tilgjengelig. Det vil si at bilen parkerer helt av seg selv, og kan kjøre seg selv ut av garasjen mens du låser ytterdøra.

Q8 blir toppmodellen i SUV-serien, og de som kjører på med full pakke får totalt fem radarsensorer, seks kameraer, tolv ultralydsensorer og en laserscanner i Audi Q8.

Her kan du se Q8 i aksjon:

Pris på den nye Q8 er ikke kjent, men til sammenligning starter Q7 på 856.700 kroner så eventuelle interesserte må nok regne med å bikke millionen for den kommende sjefen i Q-familien.

Her er flere bilder av Q8:

 

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse